Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47366| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Ensino remoto e desigualdade econômica: o impacto da pandemia na renda e no acesso digital |
| Alternate title (s): | Remote Learning and Economic Inequality: The Impact of the Pandemic on Income and Digital Access |
| Author: | Ferreira, Fernando |
| First Advisor: | Sampaio, Antônio Carlos Freire |
| First member of the Committee: | Sampaio, Antônio Carlos Freire |
| Second member of the Committee: | Soares, Ângela Maria |
| Third member of the Committee: | Soares, Beatriz Ribeiro |
| Summary: | Neste trabalho de conclusão de curso o intuído é analisar os efeitos econômicos dessa realidade pandêmica, explorando a influência da valorização cambial dos importados (dispositivos eletrônicos ligados a educação) e o impacto inflacionário ocorrido devido a criação de demanda emergencial e os reflexos na renda familiar e docente, que mediante aos aspectos flutuantes relacionados a oferta e demanda foram fortemente impactados, assim analisaremos como os fatores econômicos estão diretamente ligados a vida escolar, pois os dispositivos eletrônicos são ferramentas indispensáveis para o transcorrer do ensino na atualidade e em caso de reclusão por motivos de isolamento pandêmico, eles se tornam ainda mais indispensáveis ao processo educacional. |
| Abstract: | This undergraduate thesis aims to analyze the economic effects of the pandemic reality, exploring the influence of exchange rate appreciation on imported goods (specifically electronic devices used in education) and the inflationary impact caused by the emergence of emergency demand. It also examines the consequences for household and teacher income, which were significantly affected by the fluctuating dynamics of supply and demand. The study investigates how economic factors are directly linked to school life, considering that electronic devices are essential tools for contemporary education. In cases of isolation due to a pandemic, these tools become even more crucial to the educational process. |
| Keywords: | Ensino remoto Pandemia Dispositivos eletrônicos Renda familiar Educação básica e superior |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | FERREIRA, Fernando. Ensino remoto e desigualdade econômica: o impacto da pandemia na renda e no acesso digital. 2025. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47366 |
| Date of defense: | 24-Sep-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Geografia (Uberlândia) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| EnsinoRemotoDesigualdade.pdf | 933.55 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
