Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46768| ORCID: | http://orcid.org/0009-0000-9367-6082 |
| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Síndrome de Burnout em professores do ensino superior |
| Alternate title (s): | Burnout syndrome in higher education faculty |
| Author: | Nascimento, Caetano Felipe Santos |
| First Advisor: | Biagini, Angelo Piva |
| First member of the Committee: | Nunes, Sérgio Inácio |
| Second member of the Committee: | Campos, Érica Carolina |
| Summary: | A presente revisão de escopo teve como objetivo fornecer uma compreensão abrangente da literatura sobre a Síndrome de Burnout em professores do ensino superior nos últimos dez anos. Para alcançar este fim, buscou-se mapear os principais desafios enfrentados por esses profissionais e identificar práticas e políticas que possam contribuir para a melhoria de sua saúde mental e, consequentemente, da qualidade do ensino. Adotando as recomendações do checklist PRISMA-ScR, foram realizadas buscas nas bases de dados SciELO, LILACS e portal de periódicos da CAPES, resultando na inclusão de 10 estudos. Os resultados revelaram a alta prevalência da Síndrome de Burnout nessa categoria profissional, associada a fatores como carga de trabalho excessiva, pressão por produtividade e uso de tecnologias. A análise das palavras-chave destacou 'esgotamento profissional', 'docentes' e 'burnout' como termos centrais da literatura. Conclui-se que o Burnout é uma preocupação crescente que demanda atenção institucional e políticas de promoção de saúde mental para os docentes. |
| Abstract: | This scoping review aimed to provide a comprehensive understanding of the literature on Burnout Syndrome in higher education teachers over the last ten years. To this end, it sought to map the main challenges faced by these professionals and identify practices and policies that can contribute to the improvement of their mental health and, consequently, the quality of teaching. Guided by the PRISMA-ScR checklist, searches were conducted in the SciELO, LILACS, and CAPES journal portal databases, yielding ten eligible studies. Results indicated a high prevalence of Burnout Syndrome in this professional group, primarily associated with excessive workload, productivity pressures, and the demands of technology use. Keyword analysis identified occupational burnout, faculty, and burnout as central terms within the literature. The findings suggest that Burnout is an emerging concern requiring institutional strategies and health promotion policies to support faculty mental well-being. |
| Keywords: | Síndrome de Burnout Burnout Syndrome Professor Faculty Ensino Higher Education |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::MEDICINA PREVENTIVA CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::SAUDE PUBLICA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | NASCIMENTO, Caetano Felipe Santos. Síndrome de Burnout em professores do ensino superior. 2025. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46768 |
| Date of defense: | 28-Aug-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Educação Física |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| SÍNDROME DE BURNOUT.pdf | TCC | 490.72 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
