Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44595
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Alguns exemplos modelos no contexto de representações e reconfigurações de polígonos |
Alternate title (s): | Some examples models in the context of polygon representations and reconfigurations |
Author: | Ferreira, Hevelise Silva |
First Advisor: | Motta Júnior, Walter dos Santos |
First member of the Committee: | Bertoloto, Fábio José |
Second member of the Committee: | Ferreira, Marcelo |
Summary: | Lamentavelmente o uso de construções geométricas como parte integrante do currículo escolar, quando do ensino – aprendizagem de conceitos geométricos, não se mostra uma prática tão frequente no Ensino Básico, acarretando uma perda no ensino qualificado de Geometria. Esse fato, aliado a necessidade de se analisar como uma figura proposta, como parte do enunciado de uma situação-problema, no contexto da Geometria plana, pode influenciar nos procedimentos de resolução apresentados pelos alunos, serão os nossos focos de abordagem e atuação desse presente trabalho. Nele pretendemos evidenciar a importância das construções e reconfigurações de figuras planas no ensino de Geometria, onde utilizaremos como aporte teórico a Teoria de Registro de Representação Semiótica de Raymond Duval. Especificamente, a utilização de construções e reconfigurações de polígonos nos permitirão explorar os conceitos de áreas e perímetros, num enfoque de manipulação concreta, via teorema de Pick ou com uso do programa GeoGebra |
Abstract: | Unfortunately, the use of geometric constructions as an integral part of the school curriculum, when teaching - learning geometric concepts, is not a frequent practice in Basic Education, resulting in a loss in qualified Geometry teaching. This fact, combined with the need to analyze how a proposed figure, as part of the statement of a problem situation, in the context of plane geometry, can influence the resolution procedures presented by students, will be our focus of approach and performance of this present work. In it we intend to highlight the importance of constructions and reconfigurations of flat figures in the teaching of Geometry, where we will use Raymond Duval's Semiotic Representation Registration Theory as a theoretical contribution. Specifically, the use of constructions and reconfigurations of polygons will allow us to explore the concepts of areas and perimeters, in a concrete manipulation approach, via Pick's theorem or using the GeoGebra program. |
Keywords: | Reconfigurações Reconfigurations Material Manipulativo Manipulative Material, Registro de Representações Registration of Representations, Ensino Médio High School |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
Subject: | Matemática Educação básica Construções geométricas Polígonos |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Matemática (Mestrado Profissional) |
Quote: | FERREIRA, Hevelise Silva. Alguns exemplos modelos no contexto de representações e reconfigurações de polígonos. 2025. 102p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.756. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.756 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44595 |
Date of defense: | 17-Dec-2024 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Matemática (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AlgunsExemplosModelos.pdf | 5.7 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
PRODUTO EDUCACIONAL HEVELISE - Final.pdf | 622.45 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.