Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280
ORCID:  http://orcid.org/0000-0003-4546-7889
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano
Alternate title (s): Glauber as Cracked Glass: consonances, dissonances and aesthetic-political antagonisms in Cinema Novo Glauberiano
Author: Borges, Ítalo Nelli
First Advisor: Ramos, Alcides Freire
First member of the Committee: Costa, Rodrigo de Freitas
Second member of the Committee: Duarte, André Luis Bertelli
Third member of the Committee: Ramos, Rosangela Patriota
Fourth member of the Committee: Souza, Julierme Sebastião Morais
Summary: Buscando a construção de um olhar histórico acerca da recepção da crítica especializada em relação aos textos e filmes de Glauber Rocha realizados na década de 1960, esta tese se concentra em identificar e analisar comparativamente a diversidade de discursos consonantes, dissonantes e antagonistas ao cineasta privilegiando as definições sobre o cinema brasileiro moderno como principal parâmetro interpretativo das fontes. Neste sentido, nos debruçamos sobre a recepção de quatro produtos realizados por Glauber Rocha; Barravento (1962), Revisão Crítica do Cinema Brasileiro (1963), Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964) e Terra em Transe (1967). A ênfase em perspectivas receptivas contrárias às propostas estético­políticas do cineasta visa contribuir na construção de uma interpretação histórica a contrapelo da direta consagração do artista propõe a compreensão das dificuldades encontradas por Glauber Rocha para se afirmar enquanto figura de proa do cinema brasileiro nos anos 1960 que normalmente não são abordadas pela historiografia especializada.
Abstract: Seeking to build a historical look at the reception of specialized critics in relation to Glauber Rocha's texts and films made in the 1960’s, this thesis focuses on identifying and comparatively analyzing the diversity of consonant, dissonant and antagonistic discourses to the filmmaker, privileging the definitions of modern Brazilian cinema as the main interpretive parameter of the sources. In this sense, we focused on the reception of four products made by Glauber Rocha; Barravento (1962), Critical Review of Brazilian Cinema (1963), Deus eo Diabo na Terra do Sol (1964) and Terra em Transe (1967). The emphasis on receptive perspectives contrary to the filmmaker's aesthetic­political proposals aims to contribute to the construction of a historical interpretation against the artist's direct consecration proposes an understanding of the difficulties encountered by Glauber Rocha to assert himself as a leading figure of Brazilian cinema in the 1960’s that are not normally addressed by specialist historiography.
Keywords: Glauber Rocha
Glauber Rocha
Recepção
Reception
Memória histórica
Historical memory
História do cinema brasileiro
History of Brazilian cinema
Cinema novo
Cinema novo
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA
Subject: História
Cinema Novo
Cinema brasileiro - História e crítica
Memória - História
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em História
Quote: BORGES, Ítalo Nelli. Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano. 2021. 293 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280
Date of defense: 24-Sep-2021
Appears in Collections:TESE - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GlauberComoVidraçaTrincada.pdfDissertação ou Tese1.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons