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https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280
ORCID: | http://orcid.org/0000-0003-4546-7889 |
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano |
Alternate title (s): | Glauber as Cracked Glass: consonances, dissonances and aesthetic-political antagonisms in Cinema Novo Glauberiano |
Author: | Borges, Ítalo Nelli |
First Advisor: | Ramos, Alcides Freire |
First member of the Committee: | Costa, Rodrigo de Freitas |
Second member of the Committee: | Duarte, André Luis Bertelli |
Third member of the Committee: | Ramos, Rosangela Patriota |
Fourth member of the Committee: | Souza, Julierme Sebastião Morais |
Summary: | Buscando a construção de um olhar histórico acerca da recepção da crítica especializada em relação aos textos e filmes de Glauber Rocha realizados na década de 1960, esta tese se concentra em identificar e analisar comparativamente a diversidade de discursos consonantes, dissonantes e antagonistas ao cineasta privilegiando as definições sobre o cinema brasileiro moderno como principal parâmetro interpretativo das fontes. Neste sentido, nos debruçamos sobre a recepção de quatro produtos realizados por Glauber Rocha; Barravento (1962), Revisão Crítica do Cinema Brasileiro (1963), Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964) e Terra em Transe (1967). A ênfase em perspectivas receptivas contrárias às propostas estéticopolíticas do cineasta visa contribuir na construção de uma interpretação histórica a contrapelo da direta consagração do artista propõe a compreensão das dificuldades encontradas por Glauber Rocha para se afirmar enquanto figura de proa do cinema brasileiro nos anos 1960 que normalmente não são abordadas pela historiografia especializada. |
Abstract: | Seeking to build a historical look at the reception of specialized critics in relation to Glauber Rocha's texts and films made in the 1960’s, this thesis focuses on identifying and comparatively analyzing the diversity of consonant, dissonant and antagonistic discourses to the filmmaker, privileging the definitions of modern Brazilian cinema as the main interpretive parameter of the sources. In this sense, we focused on the reception of four products made by Glauber Rocha; Barravento (1962), Critical Review of Brazilian Cinema (1963), Deus eo Diabo na Terra do Sol (1964) and Terra em Transe (1967). The emphasis on receptive perspectives contrary to the filmmaker's aestheticpolitical proposals aims to contribute to the construction of a historical interpretation against the artist's direct consecration proposes an understanding of the difficulties encountered by Glauber Rocha to assert himself as a leading figure of Brazilian cinema in the 1960’s that are not normally addressed by specialist historiography. |
Keywords: | Glauber Rocha Glauber Rocha Recepção Reception Memória histórica Historical memory História do cinema brasileiro History of Brazilian cinema Cinema novo Cinema novo |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA MODERNA E CONTEMPORANEA |
Subject: | História Cinema Novo Cinema brasileiro - História e crítica Memória - História |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em História |
Quote: | BORGES, Ítalo Nelli. Glauber como Vidraça Trincada: consonâncias, dissonâncias e antagonismos estéticos-políticos no Cinema Novo Glauberiano. 2021. 293 f. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia. 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2021.5553 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34280 |
Date of defense: | 24-Sep-2021 |
Appears in Collections: | TESE - História |
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