Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44754
ORCID:  http://orcid.org/0009-0007-0512-6971
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: O processo de internacionalização de empresas brasileiras em países emergentes: uma análise do mercado chinês (2009 - 2023)
Author: Rocha, Evillin Fernanda Gonçalves
First Advisor: Tchinhama, Laurindo Paulo Ribeiro
First member of the Committee: Fernandes, Jessica Silva
Second member of the Committee: Santos, Julio Fernando Costa
Summary: O presente artigo busca analisar o processo de internacionalização de empresas brasileiras no mercado chinês entre 2009 e 2023. Focando nas vantagens e implicações desse processo, o estudo busca investigar como a expansão para esse mercado pode proporcionar acesso a novos mercados consumidores em rápido crescimento, diversificação de operações, produtos e redução de riscos econômicos locais. A pesquisa utiliza abordagens teóricas e análises de dados quantitativos para examinar as estratégias de internacionalização adotadas pelas empresas brasileiras e os benefícios obtidos. A análise considera fatores econômicos, políticos e culturais, contribuindo para a compreensão das dinâmicas da internacionalização e da cooperação Sul-Sul (CSS) no mercado chinês. A hipótese subjacente a este estudo é que a internacionalização de empresas brasileiras no mercado chinês pode oferecer vantagens significativas porque proporcionam acesso a mercados consumidores em rápida expansão, possibilitando a exploração de novas oportunidades de crescimento e aumento de suas bases de clientes.
Abstract: The present article aims to analyze the internationalization process of Brazilian companies in the Chinese market between 2009 and 2023. Focusing on the advantages and implications of this process, the study seeks to investigate how expansion into these markets can provide access to rapidly growing consumer markets, diversification of operations and products, and reduction of local economic risks. The research employs theoretical approaches and quantitative data analysis to examine the internationalization strategies adopted by Brazilian companies and the benefits gained. The analysis considers economic, political, and cultural factors, contributing to the understanding of internationalization dynamics and South-South Cooperation (SSC) in the context of the BRICS. The underlying hypothesis of this study is that the internationalization of Brazilian companies in emerging BRICS markets can offer significant advantages by providing access to rapidly expanding consumer markets, enabling the exploration of new growth opportunities, and increasing their customer base.
Keywords: Internacionalização
Empresas Brasileiras
BRICS
Mercados Emergentes
China
Cooperação Sul-Sul
Internationalization
Brazilian Companies
Emerging Markets
South-South Cooperation
Area (s) of CNPq: CNPQ::OUTROS::RELACOES INTERNACIONAIS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: ROCHA, Evillin Fernanda Gonçalves. O processo de internacionalização de empresas brasileiras em países emergentes: uma análise do mercado chinês (2009 - 2023). 2024. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Relações Internacionais) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44754
Date of defense: 14-Nov-2024
Appears in Collections:TCC - Relações Internacionais

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ProcessoInternacionalizaçaoEmpresas.pdfTCC495.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.