Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44609
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Concepções de cultura na educação bilíngue: uma investigação dos discursos de professores de inglês |
Alternate title (s): | Conceptions of culture in bilingual education: an investigation of english teachers' discourses |
Author: | Silva, Rafaela Cristina de Souza |
First Advisor: | Tagata, William Mineo |
First member of the Committee: | Córdula, Maíra Sueco Maegava |
Second member of the Committee: | Ifa, Sérgio |
Summary: | A pesquisa investigou as concepções de cultura nos discursos de professores de inglês na educação bilíngue, em um contexto de crescente demanda por ensino de língua inglesa no Brasil, impulsionada pela globalização e questões socioeconômicas. Diante do aumento de escolas bilíngues, a necessidade de compreensão crítica da cultura no ensino se torna evidente. O objetivo geral desse estudo foi investigar as concepções de cultura subjacentes aos discursos de professores de inglês na educação bilíngue, e a relação com sua práxis. A metodologia adotada foi um estudo de caso relacional-exploratório, utilizando questionários e entrevistas com professores de diversas regiões do país, e a análise de dados foi realizada com base na Análise de Conteúdo de Bardin (1977). Os resultados indicaram que os participantes percebem a cultura como fixa e homogênea, o que limita a compreensão da diversidade cultural. Em contraponto, foram discutidos conceitos de cultura e língua não-hegemônicos, com ênfase na heterogeneidade e dinâmica cultural, fundamentados em autores como Canagarajah (2013), García e Wei (2014), Said (2011), Kramsch (1998; 2017) e Kubota (2001; 2004; 2020). A pesquisa também abordou as relações de poder presentes nas interações culturais e linguísticas, propondo uma visão de educação linguística crítica do ensino de línguas. Essa criticidade é sustentada pelas reflexões de Menezes de Souza (2011; 2019), Freire (1983) e Pennycook (1998; 2021). Assim, o estudo visou contribuir para a formação de professores e práticas pedagógicas que reconheçam e valorizem a complexidade cultural na educação bilíngue. |
Abstract: | The research investigated the concept of culture in the discourses of English teachers in bilingual education, within a context of increasing demand for English language teaching in Brazil, driven by globalization and socioeconomic issues. Given the rise of bilingual schools, the need for a critical understanding of culture in education becomes evident. The overall objective of this study was to investigate the underlying conceptions of culture in the discourses of English teachers in bilingual education and their relation to their praxis. The methodology adopted was a relational-exploratory case study, utilizing questionnaires and interviews with teachers from various regions of the country, and data analysis was based on Bardin's Content Analysis (1977). The results indicated that participants perceive culture as fixed and homogeneous, which limits the understanding of cultural diversity. In contrast, concepts of non-hegemonic culture and language were discussed, emphasizing cultural heterogeneity and dynamism, grounded in authors such as Canagarajah (2013), García and Wei (2014), Said (2011), Kramsch (1998; 2017), and Kubota (2001; 2004; 2020). The research also addressed the power relations present in cultural and linguistic interactions, proposing a critical view of language education. This criticality is supported by the reflections of Menezes de Souza (2011; 2019), Freire (1983), and Pennycook (1998; 2021). Thus, the study aimed to contribute to the training of teachers and pedagogical practices that recognize and value cultural complexity in bilingual education. |
Keywords: | educação bilíngue bilingual education cultura culture educação linguística language education ensino de língua inglesa English language teaching |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos |
Quote: | SILVA, Rafaela Cristina de Souza. Concepções de cultura na educação bilíngue: uma investigação dos discursos de professores de inglês. 2024. 88 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.5228 . |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.5228 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44609 |
Date of defense: | 21-Oct-2024 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Estudos Linguísticos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ConcepcoesCulturaEducacao (1).pdf | 594.96 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License