Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44453
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Crianças com TEA no Contexto Escolar: Desafios Atuais e Possibilidades de Transformação |
Author: | Mendes, Leticia Barbosa |
First Advisor: | Araujo, Cláudia Cunha |
First member of the Committee: | Àvila, Ana Paula Gomide |
Second member of the Committee: | Silva, Fernando Paula |
Summary: | Este estudo aborda o papel da psicologia escolar no apoio a crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) no contexto educacional. A pesquisa foca nos desafios e nas possíveis transformações em escolas públicas no Brasil em relação à inclusão de crianças autistas. Por meio de uma revisão integrativa da literatura, o trabalho destaca as estratégias essenciais e adaptações necessárias para promover uma colaboração eficaz entre escolas e famílias. Também examina como intervenções individualizadas e a comunicação entre os envolvidos podem melhorar os resultados educacionais e o bem-estar geral de crianças com TEA. |
Abstract: | This study addresses the role of school psychology in supporting children with Autism Spectrum Disorder (ASD) within the educational context. The research focuses on the challenges and potential transformations in public schools in Brazil regarding the inclusion of autistic children. Through an integrative literature review, this work highlights the essential strategies and adaptations required to foster effective collaboration between schools and families. It also examines how individualized interventions and communication between stakeholders can improve educational outcomes and overall well-being for children with ASD. |
Keywords: | Psicologia Escolar. Família. Escola. Autismo. School Psychology. Family. School. Autism. |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | Mendes, Leticia Barbosa. Crianças com TEA no Contexto Escolar: Desafios Atuais e Possibilidades de Transformação. 2024. 66 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44453 |
Date of defense: | 21-Nov-2024 |
Appears in Collections: | TCC - Psicologia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC - Letícia Barbosa Mendes - oficial (1).docx.pdf | Trabalho de conclusão de curso - Leticia Barbosa Mendes | 482.65 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.