Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41999
ORCID:  http://orcid.org/0009-0006-5761-6991
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Uma prática pedagógica para o ensino dos conceitos geométricos de volume e capacidade com licenciandas em Pedagogia
Alternate title (s): A pedagogical practice for teaching the geometric concepts of volume and capacity with Pedagogy graduates
Author: Carvalho, Tamiris Teixeira de
First Advisor: Xavier, Ana Cláudia Molina Zaqueu
First member of the Committee: Marco, Fabiana Fiorezi de
Second member of the Committee: Amorim, Lóren Grace Kellen Maia
Summary: Compreender que impressões licenciandos(as) de um curso de Pedagogia expressam ao vivenciar uma prática pedagógica envolvendo os conceitos geométricos de volume e capacidade é o objetivo geral desse trabalho. Para isso, nos questionamos sobre: Que impressões licenciandos(as) de um curso de Pedagogia expressam ao vivenciar uma prática pedagógica envolvendo os conceitos geométricos de volume e capacidade? E, elencamos as seguintes ações de estudo: (i) realizar estudos teóricos que envolvem a temática da pesquisa; (ii) mapear as instituições públicas do Triângulo Mineiro que ofertam cursos de Pedagogia nas modalidades regular e a distância; (iii) estudar o Projeto Pedagógico dos cursos mapeados; (iv) elaborar e analisar formulários eletrônicos; (v) planejar e ministrar uma oficina voltada para estudantes do curso de Pedagogia; e (vi) analisar os questionários e registros produzidos no âmbito da oficina. Esta pesquisa é de cunho qualitativa e e foi desenvolvida uma oficina com acadêmicas do quinto período da Universidade Estadual de Minas Gerais, campus Ituiutaba. Por meio das análises realizadas inferimos que com a prática desenvolvida, as pedagogas demonstraram indícios de "domesticação do monstro da Matemática". À medida em que vivenciavam uma prática com uma vivência próxima àquela que gerou o desenvolvimento dos conceitos envolvidos, elas tendiam a se envolver e a se sentir mais motivadas a buscar soluções, mostrando que a AOE pode contribuir para a superação de barreiras em relação à Matemática.
Abstract: Understanding the impressions that Pedagogy students express when experiencing a pedagogical practice involving the geometric concepts of volume and capacity is the overall objective of this work. To achieve this, we posed the following question: What impressions do Pedagogy students express when experiencing a pedagogical practice involving the geometric concepts of volume and capacity? We outlined the following study actions: (i) conduct theoretical studies related to the research topic; (ii) map public institutions in the Triângulo Mineiro region that offer Pedagogy courses in both regular and distance learning modalities; (iii) study the Pedagogical Project of the mapped courses; (iv) develop and analyze electronic forms; (v) plan and conduct a workshop for Pedagogy students; and (vi) analyze the questionnaires and records produced during the workshop. This research is qualitative in nature and a workshop was conducted with fifth-semester students from the State University of Minas Gerais, Ituiutaba campus.Through the analyses performed, we inferred that with the developed practice, the pedagogy students showed signs of "taming the Mathematics monster." As they engaged in a practice closely related to the one that led to the development of the involved concepts, they tended to become more engaged and motivated to seek solutions, demonstrating that the AOE (Activity-Oriented Education) can contribute to overcoming barriers related to Mathematics.
Keywords: Atividade Orientadora de Ensino
Teaching Guidance Activity
Formação docente
Teacher training
Educação matemática
Mathematical education
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: CARVALHO, Tamiris Teixeira de. Uma prática pedagógica para o ensino dos conceitos geométricos de volume e capacidade com licenciandas em Pedagogia. 2024. 64 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática)- Universidade Federal de Uberlândia,2024.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41999
Date of defense: 26-Apr-2024
Appears in Collections:TCC - Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UmaPráticaPedagógica.pdfTrabalho de Conclusão de Curso1.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.