Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39110
ORCID: | http://orcid.org/0009-0008-9059-6309 |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Professor-propositor e escola básica - os desafios enfrentados no ensino de teatro: jogos de improvisação nas práticas teatrais |
Alternate title (s): | Teacher-proposer and basic school - the challenges occurring in teaching theater: improvisation games in theatrical practices |
Author: | Pelaes, Rafael Bolito |
First Advisor: | Carvalho, Dirce Helena Benevides de |
First member of the Committee: | Santos, Rosimeire Gonçalves dos |
Second member of the Committee: | Souza, Henrique Bezerra de |
Summary: | A presente dissertação visa investigar as práticas pedagógicas de um docente da educação básica no campo do ensino de teatro. Tem como tema central o mapeamento dos grandes desafios enfrentados nas aulas de teatro - decorrentes de políticas institucionais e práticas engessadas no ensino das artes - para, na sequência, traçar um caminho que intentará contorna-los em busca de uma prática artístico-pedagógica que esteja voltada a um ensino de teatro com qualidade. Em resposta às questões acima elucidadas, propomos a utilização de procedimentos atrelados às metodologias ludo-pedagógicas; para tanto, nos valeremos dos jogos de improvisação como meio formativo para a linguagem teatral. Neste sentido, a pesquisa também objetiva apresentar um relato reflexivo sobre o conjunto de experiências lúdicas vivenciadas pelos alunos dos 5ºs. anos da EMEF “Professor Iran Rodrigues” – escola municipal de ensino fundamental localizada no município de Pirassununga-SP, e que culminará em três processos criativos. |
Abstract: | The present study aims to investigate the pedagogical practices of a basic education teacher in the field of theater teaching. The main objective is to identify the greatest challenges occurring all along the theater classes - stemming from institutional policies and restrained practices in teaching the arts - then, consecutively, trace a way to attempt to overcome the challenges and find a pedagogic-artistic practice toward quality in theather teaching. Thus, this Project proposes using proceedings associated with ludic pedagogical methodologies; within games of improvising, to establish a theatrical language. In addition, this research intends to present a reflexive report about the group of ludic experiences lived by the students in the 5th grade of EMEF “Professor Iran Rodrigues” – a public elementary school located in the city of Pirassununga-SP, that will eventually culminate in three creative processes. |
Keywords: | Educação Básica Basic Education Ensino de Teatro Theather Teaching Jogos de Improvisação Games of Improvising Processos Criativos Creative Processes |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::TEATRO |
Subject: | Artes Pedagogia do teatro Teatro - Estudo e ensino Arte na educação |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional) |
Quote: | PELAES, Rafael Bolito. Professor-propositor e escola básica - os desafios enfrentados no ensino de teatro: jogos de improvisação nas práticas teatrais. 2023. 180 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.288 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2023.288 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39110 |
Date of defense: | 7-Jun-2023 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ProfessorPropositorEscola.pdf | Dissertação | 15.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License