Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23223
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Processos atentivos em crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática |
Alternate title (s): | Attentional processes in children and adolescents with autism spectrum disorder: a systematic review |
Author: | Almeida, Mayra Cristina Fernandes |
First Advisor: | Rossini, Joaquim Carlos |
Summary: | O Transtorno do Espectro Autista (TEA) é um transtorno do neurodesenvolvimento que apresenta déficits significativos na comunicação, na interação social e no comportamento. O objetivo deste trabalho é investigar a existência de uma relação entre autismo e déficits atencionais. Para isso, foi realizada uma revisão sistemática dos trabalhos escritos em língua inglesa dos últimos 5 anos que abordam o tema proposto. Os principais assuntos abordados nos trabalhos selecionados foram atenção conjunta e atenção visual. Em relação aos componentes atencionais, crianças e adolescentes com TEA possuem prejuízos mais significativos nos componentes da orientação e da atenção executiva. Na atenção conjunta os danos são maiores nas habilidades de iniciar do que de responder à atenção compartilhada. Em relação à atenção visual, os estudos apontam maior preferência por estímulos não sociais e diminuição do engajamento da atenção para a região facial e olhos. |
Abstract: | The Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder that presents significant impairments on communication, social interaction and on behavior. The aim of this paper is investigate the existence of a relation between autism and attentional impairments. For this, it has been performed a systematic review of works written in English from the last 5 years which approach the proposed theme. The approached main subjects on these selected works were joint attention and visual attention. About the attentional components, children and adolescents with ASD have more significant impairments on orienting and executive attention. In joint attention the impairments are bigger on initiating skills than the responding to joint attention. About visual attention, studies show a higher preference by non-social stimulus and decreased engagement of attention to facial region and eyes. |
Keywords: | Transtorno do Espectro Autista Atenção Revisão Sistemática Autism Spectrum Disorder Attention Systematic Review |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | ALMEIDA, Mayra Cristina Fernandes. Processos atentivos em crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática. 2018. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23223 |
Date of defense: | 27-Nov-2018 |
Appears in Collections: | TCC - Psicologia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ProcessosAtentivosCriancas.pdf.pdf | TCC | 296.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.