Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16128
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Viveres e práticas em educação ambiental nas escolas municipais de São Gabriel do Oeste MS
Author: Benachio, Marcus Vinicios
First Advisor: Colesanti, Marlene Teresinha de Muno
First member of the Committee: Nehme, Valéria Guimarães de Freitas
Second member of the Committee: Rodrigues, Gelze Serrat de Souza Campos
Summary: A forma como a história do meio ambiente vem sendo delineada/apropriada demonstram como se tem configurado, em diferentes modos de produção e formações sociais, a relação homem e meio ambiente. Esta relação/apropriação, às vezes, se dá de modo contraditório, cuja característica principal é a degradação dos recursos naturais. Apesar disso, há também a construção de uma gramática de saberes e práticas fundamentais tecidas historicamente, e que, de uma forma ou de outra, são apropriadas na prática pedagógica de Educação Ambiental - EA. Observando estas questões, o objetivo desta pesquisa é compreender a maneira como vem sendo trabalhado o tema transversal Educação Ambiental em escolas públicas municipais de São Gabriel do Oeste (MS), enfocando duas instituições: a Escola Municipal Pingo de Gente e Nilma Glória Gerace Gazineu, e as séries 6° ano A, 6° ano B, 9° ano A e 9° ano B do Ensino Fundamental. Um questionário foi aplicado aos estudantes e outro aos educadores, com perguntas relacionadas a EA trabalhada dentro do conteúdo do projeto pedagógico e curricular destas escolas. Discutimos como vêm se construindo as concepções e as práticas dos educadores e educandos.
Abstract: The story of how the environment has been outlined/demonstrate how appropriate it is configured in different modes of production and social formations, the relationship between man and environment. This relationship/ownership, sometimes occurs in a contradictory way, whose main characteristic is the degradation of natural resources. Nevertheless, there is also the construction of a grammar of fundamental knowledge and practices historically woven, and, in one form or another, are appropriate pedagogical practice Environmental Education - EA. Observing these questions, the objective of this research is to understand how the issue is being worked cross Environmental Education in public schools in São Gabriel do Oeste (MS), focusing on two institutions: the School District Pingo de Gente and Nilma Glória Gerace Gazineu, and the series the 6th grade, 6th grade B, 9th grade A and 9th grade B of elementary school. A questionnaire was administered to students and other educators with questions about EA worked within the content of the education program and curriculum of these schools. We discuss how the concepts have been building and practices of educators and students.
Keywords: Concepções de educação ambiental
Tema transversal
Environmental education
Environmental education concepts
Crosscutting theme
Geografia ambiental
Educação ambiental
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Geografia
Quote: BENACHIO, Marcus Vinicios. Viveres e práticas em educação ambiental nas escolas municipais de São Gabriel do Oeste MS. 2012. 159 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.62
Document identifier: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2012.62
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/16128
Date of defense: 24-Feb-2012
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diss artur.pdf3.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.