Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47371
ORCID:  http://orcid.org/0009-0003-2891-6299
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Impacto da Reforma do Ensino Médio na Evasão Escolar em Minas Gerais: Uma Análise com Dados Municipais de 2017-2024
Alternate title (s): The Impact of the Upper Secondary Education Reform on Student Dropout Rates in Minas Gerais: A Municipal-Level Analysis (2017–2024)
Author: Oliveira, Lincon César Lourenço
First Advisor: Saiani, Carlos Cesar Santejo
First member of the Committee: Paula, Josiane Souza
Second member of the Committee: Castro, Marcelo Araújo
Summary: Este estudo investiga se as alterações trazidas pela Reforma do Ensino Médio, tais como mudanças curriculares e a flexibilização por itinerários formativos, implementadas em 2022, influenciaram as taxas de evasão escolar nos municípios do estado de Minas Gerais. Para isso, foi utilizado um desenho de Diferenças em Diferenças em painel com efeitos fixos municipais e temporais, incluindo controles educacionais relevantes. Os resultados indicaram efeitos heterogêneos: no agregado e na rede pública, observou-se um aumento médio da evasão no Ensino Médio relativamente ao Ensino Fundamental; em contraste, a comparação direta entre o 9º ano do Ensino Fundamental e a 1ª série do Ensino Médio revelou um efeito negativo, sugerindo a atenuação da taxa de crescimento da evasão na transição entre etapas. À título de contextualização, a magnitude do efeito médio estimado no Ensino Médio equivale a um acréscimo de 16% frente à média pré-reforma, reforçando a necessidade de políticas complementares integradas e de medidas de apoio à permanência escolar.
Abstract: This study examines whether the changes introduced by the 2022 High School Reform, including curricular adjustments and the flexibilization through pedagogical itineraries, affected school dropout rates in municipalities of Minas Gerais. Employing a difference-in-differences design with municipal and time fixed effects and a set of relevant educational controls, the analysis explores both aggregate and subgroup dynamics. Results reveal heterogeneous effects: at the aggregate level and within the public network there is a measurable average increase in dropout rates in upper secondary education. In contrast, a direct comparison between the ninth grade of basic schooling and the first year of high school yields a negative coefficient for the interaction of interest, indicating a slowdown in the growth of dropout at the transition between cycles. The average effect estimated for high school is 16% relative to the pre-reform mean, underscoring the need for complementary integrated policies and targeted retention measures to mitigate unintended consequences of the reform.
Keywords: evasão escolar
school dropout
reforma do ensino médio
high school reform
difference-in-differences
diferenças em diferenças
basic education
educação básica
avaliação de impacto
impact evaluation
Minas Gerais
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: OLIVEIRA, Lincon César Lourenço. Impacto da Reforma do Ensino Médio na Evasão Escolar em Minas Gerais: Uma Análise com Dados Municipais de 2017-2024. 2025. 56 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47371
Date of defense: 24-Sep-2025
Appears in Collections:TCC - Ciências Econômicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ImpactoReformaEnsino.pdfTCC746.99 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons