Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46125| Document type: | Tese |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Crítica à BNCC e suas implicações político-pedagógicas e ideológicas na práxis da Educação Física da Rede Pública Municipal de Ensino de Uberlândia, Minas Gerais. |
| Alternate title (s): | Criticism of the BNCC and its political-pedagogical and ideological implications in the praxis of Physical Education of the Municipal Public Education Network of Uberlândia, Minas Gerais. |
| Author: | Santos, Alexandre Fonseca |
| First Advisor: | Palafox, Gabriel Humberto Muñoz |
| First member of the Committee: | Novais, Gercina Santana |
| Second member of the Committee: | Rodrigues, Anegleyce Teodoro |
| Third member of the Committee: | Melo, Geovana Ferreira |
| Fourth member of the Committee: | Borges, Maria Célia |
| Summary: | A pesquisa foi desenvolvida no âmbito da linha Estado, Políticas e Gestão em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Problematizou o processo de implementação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no contexto da práxis da Educação Física da Rede Municipal de Ensino de Uberlândia, Minas Gerais (RME/UDI/MG) com recorte temporal do período 2018-2022. O objetivo central da pesquisa foi analisar, na visão de gestores e docentes, quais os limites, as contradições e as possibilidades de implementação da BNCC, bem como as implicações político-pedagógicas e ideológicas na práxis da Educação Física do Ensino Fundamental da rede municipal de Uberlândia-MG. Trata-se de um estudo de caráter qualitativo, retrospectivo, prospectivo, descritivo e analítico. Os dados foram obtidos por meio do estudo documental, além de questionários online respondidos por gestores escolares e professores de educação física que atuam na RME/UDI/MG. A análise indica que o discurso oficial propalado sobre a BNCC é indicador de avanços para a estrutura e funcionamento da educação básica. No entanto, esse discurso escamoteia a vinculação direta dessa política pública a fundamentos político-pedagógicos de gestão identificados com interesses mercadológicos que não garantem, em essência, a valorização da educação pública, do magistério básico e a formação cidadã tal como preconizado na Constituição Federal e na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. |
| Abstract: | The research was developed within the scope of the State, Policies and Management in Education line of the Postgraduate Program in Education (PPGED) at the Federal University of Uberlândia (UFU). It problematized the implementation process of the National Common Curricular Base (BNCC) in the context of the Physical Education praxis of the Municipal Education Network of Uberlândia, Minas Gerais (RME/UDI/MG) with a time frame of the period 2018-2022. The central objective of the research was to analyze, from the perspective of managers and teachers, what are the limits, contradictions and possibilities of implementing the BNCC, as well as the political-pedagogical and ideological implications in the practice of Physical Education in Elementary School in the municipal network of Uberlândia-MG. This is a qualitative, retrospective, prospective, descriptive and analytical study. The data were obtained through documentary study, in addition to online questionnaires answered by school managers and physical education teachers who work at RME/UDI/MG. The analysis indicates that the official discourse spread about the BNCC is an indicator of advances in the structure and functioning of basic education. However, this discourse conceals the direct link of this public policy to the political-pedagogical foundations of management identified with market interests that do not guarantee, in essence, the valorization of public education, basic teaching and citizenship training as recommended in the Federal Constitution and in the National Education Guidelines and Bases Law. |
| Keywords: | Políticas Educacionais BNCC Gestores Currículo Educação Profissionais docentes Educational policies Curriculum Teaching professionals Managers |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
| Quote: | SANTOS, Alexandre Fonseca. Crítica à BNCC e suas implicações político-pedagógicas e ideológicas na práxis da Educação Física da Rede Pública Municipal de Ensino de Uberlândia, Minas Gerais. 2024, 191fl. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. DOI http://doi.org/1014393/ufu.te.2024.5035 |
| Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2024.5035 |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46125 |
| Date of defense: | 22-Feb-2024 |
| Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 11. Cidades e comunidades sustentáveis - Tornar as cidades e os assentamentos humanos inclusivos, seguros, resilientes e sustentáveis. |
| Appears in Collections: | TESE - Educação |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| CríticaBNCCimplicações.pdf | 6.94 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
