Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45866
ORCID: | ![]() |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Educação financeira de estudantes de Ciências Contábeis: uma investigação pré e pós-adoção da curricularização da BNCC |
Alternate title (s): | Financial education of Accounting students: a pre and post-adoption investigation of the BNCC curriculum Integration |
Author: | Silva, Karolyne Costa da |
First Advisor: | Botinha, Reiner Alves |
First member of the Committee: | Review, Blind |
Second member of the Committee: | Review, Blind |
Summary: | O presente trabalho tem como objetivo analisar a associação da inserção da educação financeira no Ensino médio, conforme proposto pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC), nas atitudes de consumo, poupança e investimento dos estudantes do curso de Ciências Contábeis. Trata-se de uma pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa, sendo realizada por meio de levantamento de dados. A coleta de dados foi feita por meio da aplicação de um questionário a estudantes de uma instituição de ensino superior no estado de Minas Gerais respondido por 159 estudantes. Os resultados indicaram que a maioria dos participantes teve pouco ou nenhum contato com conteúdo de educação financeira durante o ensino médio, o que se associa negativamente em suas decisões financeiras. Infere-se que a implementação da educação financeira na educação básica pode contribuir de forma significativa para o desenvolvimento de comportamentos financeiros mais conscientes, |
Abstract: | This study aims to analyze the association between the inclusion of financial education in high school, as proposed by the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), and the consumption, saving, and investment attitudes of students in the Accounting Sciences. It is a descriptive research study with a qualitative approach, conducted through data collection. Data were gathered by administering a questionnaire to students from a higher education institution in the state of Minas Gerais, answered by 159 students. The results indicated that most participants had little or no contact with financial education content during high school, which negatively impacted their financial practices. It is concluded that the implementation of financial education in basic education can significantly contribute to the development of more conscious financial behaviors. |
Keywords: | Educação financeira Financial eduacation Investimento Investment Finanças Fiannces Consumo Consumption |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | SILVA, Karolyne Costa da. Educação financeira de estudantes de Ciências Contábeis: uma investigação pré e pós-adoção da curricularização da BNCC. 2025. 17 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Graduação Ciências Contábeis) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45866 |
Date of defense: | 3-Apr-2025 |
Appears in Collections: | TCC - Ciências Contábeis |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EducacaoFinanceiraEstudantes.pdf | TCC | 351.59 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License