Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45749
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Embargado |
Title: | Os "pequenos" ganhos de cada dia: a psicologia histórico-cultural e a compensação do transtorno do espectro autista pela arte |
Alternate title (s): | The "small" gains of each day: historical-cultural psychology and the compensation of autism spectrum disorder through art |
Author: | Almeida, Felipe Maraschine de |
First Advisor: | Silva, Silvia Maria Cintra da |
First member of the Committee: | Buiatti, Viviane Prado |
Second member of the Committee: | Cardoso, Mônica Rodrigues |
Summary: | Este trabalho de conclusão de curso, fundamentado na Psicologia Histórico-Cultural, foi elaborado com base no estágio profissionalizante desenvolvido no projeto “Autismo, Arte e Cultura” em Uberlândia-MG. O projeto é realizado na instituição Mundo Circo e oferece diversas oficinas artísticas para crianças e adolescentes de 3 a 14 anos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). O estágio visa promover uma intervenção da Psicologia Escolar e Educacional e Arte com as crianças, os adolescentes e seus familiares que frequentam o projeto. O objetivo deste trabalho é relatar e analisar a vivência de um estagiário, que se depara com os “pequenos” ganhos de cada dia e que se revelam como verdadeiras grandes conquistas para o aprendizado, o desenvolvimento humano e a compensação das deficiências. A Arte, como instrumento mediador, pode contribuir tanto para as intervenções da Psicologia, quanto para a formação dos(as) estudantes da graduação, por abrir inúmeros caminhos que possibilitam a comunicação das emoções e dos pensamentos, ou seja, das vivências propriamente humanas. |
Abstract: | This end-of-course paper, based on Historical-Cultural Psychology, was written during a professional internship at the “Autism, Art and Culture” project in Uberlândia-MG. The project takes place at the Mundo Circo institution and offers various artistic workshops for children and adolescents aged 3 to 14 with Autism Spectrum Disorder (ASD). The internship aims to promote an intervention of School and Educational Psychology and Art with the children, adolescents and their families who attend the project. The aim of this work is to report and analyze the experience of an intern, who is faced with the “small” gains of each day and which turn out to be truly great achievements for learning, human development and compensation for disabilities. Art, as a mediating tool, can contribute to both psychology interventions and the training of undergraduate students, as it opens up countless paths that make it possible to communicate emotions and thoughts, in other words, properly human experiences. |
Keywords: | Psicologia Histórico-Cultural Cultural-Historical Psychology Arte TEA Psicologia Escolar Supervisão de estágio Estágio profissionalizante Art ASD School Psychology Internship supervision Professionalizing internship |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | ALMEIDA, Felipe Maraschine de. Os "pequenos" ganhos de cada dia: a Psicologia Histórico-Cultural e a compensação do Transtorno do Espectro Autista pela Arte. 2025 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45749 |
Date of defense: | 12-May-2025 |
Appears in Collections: | TCC - Psicologia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PequenosGanhosDias.pdf Until 2027-05-12 | 356.14 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.