Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44303
ORCID:  http://orcid.org/0009-0008-3983-9782
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: “A jornada do herói”: Uma análise sobre a representação da figura de Miyamoto Musashi, o maior samurai do Japão, a partir do mangá Vagabond.
Alternate title (s): “The Hero’s Journey”: An analysis of the representation of the figure of Miyamoto Musashi, Japan’s greatest samurai, from the manga Vagabond.
Author: Xavier, João Vittor Tomás
First Advisor: Luz, Guilherme Amaral
First member of the Committee: Ribeiro Junior, Florisvaldo Paulo
Second member of the Committee: Bueno, Pablo Lacerda
Summary: O presente trabalho busca analisar as possibilidades da adoção do mangá no ensino de História, utilizando-se especificamente da obra Vagabond para a compreensão da história japonesa do período Edo. Em conjunto, o trabalho busca explorar a estrutura de linguagem mitológica do monomito ou da Jornada do Herói nos termos de Joseph Campbell analisando como ela aparece no mangá Vagabond e na série Miyamoto Musashi dirigida por Uchida, uma vez que essa estrutura se mostra presente para recuperarmos os valores e conotações da representação do samurai na cultura de massas contemporânea. Conclui-se este trabalho afirmando-se a importância da criação de novas metodologias de ensino e as vantagens do uso de mangás e histórias em quadrinhos na educação para um aprendizado mais eficiente, lúdico e dinâmico.
Abstract: This paper seeks to analyze the possibilities of adopting manga in the teaching of History, specifically using the work Vagabond to understand Japanese history during the Edo period. Additionally, it aims to explore the mythological language structure of the monomyth or Hero’s Journey, in the terms of Joseph Campbell, by analyzing how it appears in Vagabond and in the Miyamoto Musashi series directed by Uchida. This structure is present as a way to recover the values and connotations of the samurai’s representation in contemporary mass culture. The paper concludes by affirming the importance of creating new teaching methodologies and the advantages of using manga and comics in education for a more efficient, playful, and dynamic learning experience.
Keywords: Ensino de História
: History Teaching
Mangás
Manga
Quadrinhos
Comics
Vagabond
Vagabond
Monomito
Monomyth
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: XAVIER, João Vittor Tomás. “A jornada do herói”: Uma análise sobre a representação da figura de Miyamoto Musashi, o maior samurai do Japão, a partir do mangá Vagabond. 2024. 73 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44303
Date of defense: 18-Nov-2024
Appears in Collections:TCC - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JornadaHeróiAnálise.pdfTCC3.61 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.