Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44250
ORCID:  http://orcid.org/0009-0001-8030-2986
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Lei 10.639/2003 e as relações étnico-raciais no ensino de História: um estudo a partir do tema “escravidão” no livro didático Viver História com Leandro Karnal - 7º ano
Alternate title (s): Law 10.639/2003 and ethnic-racial relations in teaching History: a study based on the theme “slavery” in the textbook Viver História with Leandro Karnal - 7th grade
Author: Silva, Caroline Marcolino
First Advisor: Carmo, Maria Andréa Angelotti
First member of the Committee: Abreu, Rosyane de Oliveira
Second member of the Committee: Oliveira, Gustavo de Souza
Summary: Esta monografia explora a relevância da Lei 10.639/2003, que institui a obrigatoriedade do ensino da História e Cultura Afro-Brasileira e Africana nas escolas, analisando o tema da escravidão no livro didático Viver História com Leandro Karnal - 7º Ano. O trabalho inicia com um panorama histórico das disputas que levaram à promulgação da Lei, destacando a luta dos movimentos negros brasileiros desde o período pós-abolição até os dias atuais e, adiante, são analisados os desafios para a implementação da Lei e sua importância na construção de uma educação antirracista. A pesquisa também investiga como o material didático retrata o tema da escravidão e as subjetividades que emergem dessa abordagem, refletindo sobre o papel do livro na consolidação de uma educação comprometida com as relações étnico-raciais. Ao final, o estudo enfatiza a necessidade de aprimorar o conteúdo didático para que a Lei 10.639 seja mais efetiva no combate ao racismo no ambiente escolar e na promoção de uma educação inclusiva.
Abstract: This monograph explores the relevance of Law 10.639/2003, which mandates the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture in schools, analyzing the theme of slavery in the textbook Viver História with Leandro Karnal - 7th Grade. The work begins with a historical overview of the struggles that led to the enactment of the Law, highlighting the efforts of Brazilian Black movements from the post-abolition period to the present day. The challenges in implementing the Law and its importance in constructing anti-racist education are examined. The research also investigates how the textbook portrays the theme of slavery and the subjectivities that emerge from this approach, reflecting on the role of textbooks in fostering education focused on racial relations. Finally, the study emphasizes the need to improve didactic content so that Law 10.639 becomes more effective in combating racism in schools and promoting inclusive education.
Keywords: Lei 10.639/2003
Law 10.639/2003
Movimentos Negros
Black Movements
Disputas Históricas
Historical Struggles
Ensino de História
History Teaching
Relações Étnico-Raciais
Racial Relations
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: SILVA, Caroline Marcolino. Lei 10.639/2003 e as relações étnico-raciais no ensino de História: um estudo a partir do tema “escravidão” no livro didático Viver História com Leandro Karnal - 7º ano. 2024. 100 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44250
Date of defense: 13-Nov-2024
Appears in Collections:TCC - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LeiRelaçõesÈtnicoraciais.pdfTCC7.94 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.