Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/42079
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Ensino de arte e projetos temáticos: Propostas para aulas de música na educação básica |
Alternate title (s): | Art teaching and thematic projects: Proposals for music classes in basic education |
Author: | Marchiori, Josiane da Conceição Paulo |
First Advisor: | Ramos, Jarbas Siqueira |
First member of the Committee: | Muniz, Humberto William Alves |
Second member of the Committee: | Santos, Rosimeire Gonçalves dos |
Summary: | Este trabalho concentra-se em apresentar a docentes da disciplina Arte na Educação Básica uma proposta de trabalho cujo objetivo é desenvolver um ensino baseado em projetos artísticos a serem utilizados em sala de aula, promovendo praticidade no desenvolvimento metodológico das aulas, possibilidades de adequação das atividades conforme o número de alunos e espaços disponíveis para sua execução. Partimos, para essa proposta, da observação de um livro pedagógico, buscando analisar as suas propostas de atividades e adequá-las a fim de elaborar um modelo de ensino de música na Educação Básica, desenvolvendo procedimentos didáticos que atuem de forma interdisciplinar com as demais áreas artísticas (artes visuais, dança e teatro). Desse modo, os resultados dessa pesquisa se organizam em forma de proposta de atividades práticas para o ensino da música por meio de projetos interdisciplinares, com foco nos objetivos educacionais da música, como proposto pela Base Nacional Comum Curricular – BNCC, buscando auxiliar professores(as) no desenvolvimento de diferentes propostas de aprendizagem com foco em projetos temáticos. Por fim, mostrar a viabilidade da construção de uma proposta de ensino trabalhando não somente a música, mas também utilizando outras experiências artísticas como mediadoras da aprendizagem. |
Abstract: | This work focuses on presenting a work proposal to teachers of the discipline of Art in Basic Education, whose objective is to develop teaching based on artistic projects to be used in the classroom, promoting practicality in the methodological development of classes, possibilities of adapting activities according to the number of students and spaces available for its execution. We started, for this proposal, from the observation of a pedagogical book of Art in Basic Education, seeking to analyze its proposed activities and adapt them in order to elaborate a model of music teaching in Basic Education, developing didactic procedures that act in a way interdisciplinary with other artistic areas (visual arts, dance and theater). In this way, the results of this research are organized in the form of a proposal for practical activities for teaching music through interdisciplinary projects, focusing on the educational objectives of music, as proposed by the National Common Curricular Base - BNCC for art classes, seeking to assist teachers in the development of different learning proposals with a focus on thematic projects. Finally, to show the viability of building a teaching proposal working not only with music, but also using other artistic experiences as mediators of learning. |
Keywords: | Ensino Artes Projeto Interdisciplinaridade. Teaching Art Project Interdisciplinarity |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
Subject: | Artes |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Artes |
Quote: | MARCHIORI, Josiane da Conceição Paulo. Ensino de arte e projetos temáticos: Propostas para aulas de música na Educação Básica. 2024. 83 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.5012. |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.5012 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/42079 |
Date of defense: | 31-Jul-2023 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EnsinoArteProjetos.pdf | Dissertação | 8.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License