Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37139
ORCID:  http://orcid.org/0000-0003-1437-2705
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Produção acadêmica sobre paralisia cerebral: análise dos trabalhos apresentados no congresso brasileiro de educação especial de 2016 a 2021
Alternate title (s): Academic production on cerebral palsy: analysis of papers presented at the Brazilian conference on special education from 2016 to 2021
Author: Nunes, Gustavo Alves
First Advisor: Bertoni, Sônia
First member of the Committee: Palafox, Gabriel Humberto Muñoz
Second member of the Committee: Félix, Robson Gonçalves
Summary: O objetivo deste estudo é analisar a produção acadêmica sobre “paralisia cerebral”, publicada nos Anais do Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE), nas versões de 2016, 2018 e 2021. Especificamente buscou identificar os autores e instituições que publicaram; os subtemas abordados; os objetivos dos trabalhos e os principais resultados. Para isto, foi realizada pesquisa de natureza qualitativa/quantitativa, do tipo descritiva. Para a coleta de dados consultamos os registros digitais dos anais do CBCE, disponíveis no portal do evento. Foram identificados 23 trabalhos que tratam do tema paralisia cerebral. Os principais resultados mostraram que o ensino colaborativo, as intervenções, as tecnologias assistivas, as avaliações assistidas, as intervenções com artes e equoterapia são importantes para a aprendizagem, desenvolvimento e inclusão das pessoas com PC. Porém, ainda existem práticas pedagógicas excludentes, sendo a formação continuada dos professores necessária para que ocorra uma educação de qualidade e os alunos com PC tenham sucesso no processo de ensino, aprendizagem e desempenho escolar.
Abstract: The objective of this study is to analyze the academic production on “cerebral palsy”, published in the Annals of the Brazilian Congress of Special Education (CBEE), in the 2016, 2018 and 2021 versions. Specifically, it sought to identify the authors and institutions that published; the subtopics addressed; the objectives of the works and the main results. For this, a qualitative/quantitative research of the descriptive type was carried out. For data collection, we consulted the digital records of the CBCE annals, available on the event's portal. A total of 23 papers dealing with the subject of cerebral palsy were identified. The main results showed that collaborative teaching, interventions, assistive technologies, assisted assessments, interventions with arts and equine therapy are important for the learning, development and inclusion of people with CP. However, there are still excluding pedagogical practices, and the continuing education of teachers is necessary for quality education to occur and for students with CP to be successful in the teaching, learning and school performance process.
Keywords: Congresso Brasileiro de Educação Especial
Paralisia cerebral
Produção científica
Brazilian Special Education Congress
Cerebral palsy
Scientific production
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: NUNES, Gustavo Alves. Produção acadêmica sobre paralisia cerebral: análise dos trabalhos apresentados no Congresso Brasileiro de Educação Especial de 2016 a 2021. 2023. 26 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37139
Date of defense: 31-Jan-2023
Appears in Collections:TCC - Educação Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ProduçãoAcadêmicaParalisia.pdfTCC823.36 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons