Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37035
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Relato tecnológico sobre aplicação de business intelligence em uma empresa de marketing digital
Alternate title (s): Technological report on the application of Business Intelligence in a digital marketing company
Author: Paiva, Nicholas Ferreira
First Advisor: Lopes, José Eduardo Ferreira
First member of the Committee: Sousa, Edileusa Godói de
Second member of the Committee: Carvalho, Luciana
Third member of the Committee: Teixeira, Fabiana Sousa Ribeiro
Summary: Objetivou-se com este relato tecnológico, apresentar e descrever o processo de desenvolvimento e implementação de um ambiente de BI (Business Intelligence), com ênfase na construção de dashboards para clientes em uma empresa de marketing digital. Como situação problema a padronização de uma estrutura de dados que favoreça a criação de um ambiente de BI que permita rápido acesso as informações de forma centralizada pelos gestores. Para isso, foram elaborados dois formulários que contemplassem os indicadores necesários e que fossem alimentados de forma manual. Os principais resultados foram ganho de tempo em apresetações com os clientes, que passa a ser feito por meio de dashboards dinâmicos, também a percepção de agregação de valor nos projetos pela aplicação de uma solução em tecnologia e a criação de um banco de dados que permita análises mais profundas, que antes não eram possíveis.
Abstract: The objective of this technological report is to present the development and implementation process of a BI (Business Intelligence) environment, with emphasis on building dashboards for customers in a digital marketing company. As a problem situation, the standardization of a data structure that favors the creation of a BI environment that allows quick access to information in a centralized way by managers. For this, two forms were elaborated that contemplated the necessary indicators and that were fed manually. The main results were saving time in presentations with customers, which is now done through dynamic dashboards, also the perception of added value in projects by applying a technology solution and the creation of a database that allows a deeper analysis, which were not possible before.
Keywords: Gerenciamento de processos de negócio
Business inteligence
Gestão da informação
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: PAIVA, Nicholas Ferreira. Relato tecnológico sobre aplicação de business intelligence em uma empresa de marketing digital. 2023. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão de Informação) -- Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37035
Date of defense: 2-Feb-2023
Appears in Collections:TCC - Gestão da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RelatoTecnológicoSobre.pdfTCC926.69 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.