Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34281
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-2167-1028 |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Figurações do Diabo na Divina Comédia, de Dante Alighieri e de Satã em Paraíso Perdido, de John Milton |
Alternate title (s): | Figurations of the Devil in Dante Alighieri's Divine Comedy and of Satan in John Milton's Paradise Lost |
Author: | Malerba, Letícia Simões |
First Advisor: | Noronha, Gilberto Cezar de |
First coorientator: | Felipe, Cleber Vinícius do Amaral |
First member of the Committee: | Luz, Guilherme Amaral |
Second member of the Committee: | Fiorussi, Lavinia Silvares |
Summary: | Pretende-se analisar as figurações do Diabo na Divina Comédia, de Dante Alighieri, e em Paraíso Perdido, de John Milton. Os poemas serão analisados levando-se em conta a longa duração da Instituição Retórica, com especial atenção à técnica poética da écfrase, presente no Inferno dantesco e ao longo da referida obra miltoniana. Para isso, o trabalho propõe comparações entre as obras a partir do estudo da écfrase da figuração demoníaca e do mapeamento de lugares-comuns empregados nas descrições ecfrásicas do Diabo e do Inferno a fim de valorizar os códigos retóricos e poéticos mobilizados por cada poeta, bem como o topos do ut pictura poesis horaciano, considerando a verossimilhança e o decoro que convém a cada gênero. Nesse sentido, pretende-se trabalhar as possíveis relações entre a historicidade das figurações diabólicas e a forma como as representações imagéticas das mesmas compõem o imaginário de cada período. |
Abstract: | It is intended to analyze the figurations of the Devil in Dante Alighieri’s Divine Comedy and John Milton’s Paradise Lost. The poems will be analyzed taking into account the long duration of the Rhetorical Institution, with special attention to the poetic technique of the ekphrasis, present in Dante’s Hell and throughout the mentioned Miltonian work. To that, the work proposes comparisons between the works from the study of the demonic figuration’s ekphrasis and the mapping of common places employed in the ecfrasic descriptions of the Devil and Hell in order to value the rhetoric and poetic codes mobilized by each poet, as well as the topos from the horacian ut pictura poesis, considering the verisimilitude and decorum which it is convenient on each gender. In this sense, it is intended to work the possible relations between the diabolical historicity of the figurations and the way how the imagery representations of them compose the imaginary of each period. |
Keywords: | Divina Comédia Divine Comedy Paraíso Perdido Paradise Lost Instituição Retórica Rhetorical Institution Écfrase Ekphrasis Figuração Figuration |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
Subject: | História Arte e literatura - História Retórica - História |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em História |
Quote: | MALERBA. Letícia Simões. Figurações do Diabo na Divina Comédia, de Dante Alighieri e de Satã em Paraíso Perdido, de John Milton. 2022. 141 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.131 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2022.131 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34281 |
Date of defense: | 18-Feb-2022 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FiguraçõesDiaboDivina.pdf | Dissertação | 4.1 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License