Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34093
ORCID: | http://orcid.org/0000-0003-0000-7846 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | A edição durante o processo de criação coreográfica na videodança |
Author: | Resende, Cecília de Ávila |
First Advisor: | Barbosa, Vivian Vieira Peçanha |
First coorientator: | Graça, Lilian Seixas |
First member of the Committee: | Ribeiro, Ricardo Alvarenga |
Second member of the Committee: | Freitas, Vanilto Alves de |
Summary: | O processo de criação de uma videodança envolve várias etapas de produção, desde sua concepção, elaboração do roteiro, decupagem, filmagem e edição. Nesse sentido, a edição pode ser vista como etapa final, da pós-produção. Mas nesse trabalho é proposto um olhar expandido ao termo edição, reconhecendo um deslocamento dessa ordem de composição e identificando a edição desde o início do processo de criação de uma videodança. A partir disso, poder-se-ia alterar a concepção daquilo que identificamos compor coreograficamente na videodança. A coreografia na videodança é expandida para além do corpo da pessoa que compõe movimentos para a câmera. A composição coreográfica também seria composta, nesse caso, de enquadramentos, ângulos e efeitos – pensados ou não anteriormente à aplicação dos takes no software de edição de vídeo – o que, além de permitir a existência da obra de fato, modificaria essa coreografia. Essas alterações foram analisadas em videodanças feitas pela autora e estudo sobre material de outros artistas. Reconhecer a edição como processo que engloba toda a criação de uma videodança tem o poder de potencializar a linguagem, dando profundidade e camadas à composição. |
Abstract: | The process of creating a videodance involves several stages of production, from its conception, writing the script, decoupage, filming and editing. In this sense, editing can be seen as the final stage of post-production. But this work proposes an expanded look at the term editing, recognizing a shift in this order of composition and identifying editing since the beginning of the process of creating a videodance. Based on this, it would be possible to change the conception of what we identified as choreographically composing in videodance. The choreography in a videodance is expanded beyond the person's body that composes movements for the camera. In this case, the choreographic composition would also be composed of framing, angles and effects – thought or not prior to the application of takes in the video editing software – which, in addition to allowing the actual work to exist, would modify this choreography. These changes were analyzed in screendances made by the author and a study of material from other artists. Recognizing editing as a process that encompasses the entire creation of a videodance has the power to enhance the language, giving depth and layers to the composition. |
Keywords: | Edição Videodança Coreografia Edition Videodance Choreography |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA::COREOGRAFIA CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES DO VIDEO |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | RESENDE, Cecília de Ávila. A edição durante o processo de criação coreográfica na videodança. 2021. 65 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Dança) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34093 |
Date of defense: | 3-Nov-2021 |
Appears in Collections: | TCC - Dança |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EdiçãoDuranteProcesso.pdf | 4.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.