Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30734
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-5295-7264 |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Estudo do conceito geométrico de área em um curso técnico agropecuário |
Alternate title (s): | Study of the geometric concept of area in an agricultural technical course |
Author: | Martins, Regina Ferreira |
First Advisor: | Marco, Fabiana Fiorezi de |
First member of the Committee: | Silva, Sandra Aparecida Fraga da |
Second member of the Committee: | Oliveira, Cristiane Coppe de |
Summary: | Esta pesquisa, desenvolvida no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Uberlândia, com estudantes de 3º ano de um Curso Técnico Agropecuário, no interior de Minas Gerais, tem como objetivo compreender qual o entendimento, possuem sobre o conceito de área ao vivenciarem situações de plantios em seu ambiente de estudo. As atividades desenvolvidas foram de caráter de ensino e pesquisa, objetivando a aprendizagem do estudante e à qualidade de informar seus conhecimentos e novas apropriações na resolução de uma situação desencadeadora de aprendizagem. Trata-se de uma pesquisa de intervenção com análise interpretativa das manifestações dos estudantes durante o processo de análise do terreno da escola plantado com hortaliças, observação de seu aproveitamento e proposição de uma melhor forma de aproveitamento do terreno. As análises realizadas, organizadas em episódios, evidenciam que, quando se propõe situações perante as quais os estudantes sentem necessidade, advinda de sua vivência, para resolvê-las, pode propiciar o desenvolvimento de um conhecimento teórico aliado ao contexto do ensino técnico. |
Abstract: | This research, developed in the scope of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Uberlândia, with 3rd year students of an Agricultural Technical Course, in the interior of Minas Gerais, aims to acknowledge what they understand, about the concept of area when experiencing planting situations experienced in their study environment. The activities developed were of a teaching and researching character, aiming at the student's learning and the quality of informing his knowledge and new appropriations in the resolution of a triggering situation of learning. It is an intervention research with interpretative analysis of the student's manifestations during the process of analyzing the school's land planted with vegetables, observing its use and proposing a better way of using the land. The analyzes carried out, organized in episodes, show that, when proposing situations before which students feel the need, arising from their experience, to solve them, it can foster the development of theoretical knowledge combined with the context of technical education. |
Keywords: | Curso Técnico Agropecuário Educação Matemática Área Geometria Situação Desencadeadora de Aprendizagem Ciência - Estudo ensino Agricultural Technical Course Mathematical Education Area; Geometry Triggering Learning Situation |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
Subject: | Ciência - Estudo e ensino |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
Quote: | MARTINS, Regina Ferreira. Estudo do conceito geométrico de área em um curso técnico agropecuário. 2020. 140 f.Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.504 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.504 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30734 |
Date of defense: | 3-Jun-2020 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Ensino de Ciências e Matemática (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EstudoConceitoGeométrico.pdf | Dissertação de mestrado | 5.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.