Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30471
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-3290-689X |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura |
Alternate title (s): | Experiences of learning to teach music classes before entering a degree course |
Author: | Oliveira, João Paulo de Rezende |
First Advisor: | Deus, José Soares de |
First member of the Committee: | Schambeck, Regina Finck |
Second member of the Committee: | Morato, Cintia Thais |
Summary: | O presente estudo discute a formação pedagógico-musical de professores de música em formação anterior a Licenciatura de quatro estudantes do curso de música da Universidade Federal de Uberlândia. A pesquisa buscou analisar como estes professores de música em formação elaboraram, construíram suas próprias formas de ministrar aulas de música. A pesquisa adotou a abordagem qualitativa. O método utilizado foi o estudo de caso único e os procedimentos de coleta de dados se basearam na entrevista semiestruturada. Para entender como esses professores aprendem e se formam foi utilizada a teoria do ciclo de aprendizagem experiencial de Kolb como referencial teórico. Afirmando que existam três etapas de formação do professor de música (antes, durante e depois da Licenciatura), foram identificadas três fases que perpassam o primeiro momento (antes da Licenciatura): (1) construindo um modelo pedagógico-musical para aulas de música; (2) experiências iniciais em sala de aula; (3) estabilizando o trabalho docente. Outras pesquisas são sugeridas como forma de aprofundar o assunto que é pouco discutido na área de pedagogia da música. |
Abstract: | The study discusses the musical-pedagogical preparation of four student music teachers from Federal University of Uberlândia before their entrance to the music teacher training course. The research aims to analyse how these pre-service student music teachers built their own ways of teaching before their undergraduate course. The research adopted a qualitative approach. The method employed was a single case study and the procedure for data collection was based on semi-structured interviews. To understand how these student music teachers learned how to become a non-qualified music teacher, we used the theory of experiencial learning as a theoretical framework. By supporting the existence of three musical-pedagogical formation stages (before, during, after undergraduate), we identified three stages across the first moment: (1) building a musical-pedagogical model for music lessons; (2) early experiences in classroom; (3) stabilizing the pedagogical work. Other studies are suggested as a way to expand the knowledge on the subject-matter which is seldom discussed in the area of music pedagogy. |
Keywords: | Professor de música em formação Música Aprendizagem experiencial Prática pedagógico-musical Ciclo de formação do professor de música Student music teacher preparation Experiential learning Student music teacher preparation cycle Pedagogical-musical pratice |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
Subject: | Música |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Música |
Quote: | OLIVEIRA, João Paulo de Rezende. Experiências de aprender a dar aulas de música antes do ingresso em curso de licenciatura. 2019. 119 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020. DOI https://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 |
Document identifier: | http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2019.2443 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/30471 |
Date of defense: | 6-Sep-2019 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ExperiênciasDeAprender.pdf | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.