Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26858| Document type: | Dissertação |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Em que século estamos? Novos caminhos e reprodução dos cânones na música de concerto |
| Alternate title (s): | What century are we in? New ways and the reproduction of canons in concert music |
| Author: | Aguiar, Carlos Rodrigues Junior de |
| First Advisor: | Baia, Silvano Fernandes |
| First member of the Committee: | Tomás, Lia Vera |
| Second member of the Committee: | Voigt, André Fabiano |
| Summary: | Esta pesquisa apresenta um panorama da prática musical dos alunos do Curso de Música da Universidade Federal de Uberlândia, a partir de uma catalogação dos programas de recitais realizados na Sala Camargo Guarnieri, sob a direção dos projetos Intermezzo e Prelúdio, no período de 2013 a 2017. A partir desse panorama, faz-se uma reflexão sobre a formação da concepção e gosto musicais, bem como sobre os fatores que influenciam tal formação. Os sistemas composicionais, tonal e não tonal, servem como parâmetros, para o contraste entre uma concepção musical formada a partir das novas estéticas musicais surgidas, principalmente, no século XX e uma concepção musical pautada na estética e no repertório tonal tradicional, concentrado, em grande parte, no período clássico-romântico. |
| Abstract: | This research presents an overview of the musical practice of the students of the Music Course of the Federal University of Uberlândia, from a catalog of recital programs held in the Sala Camargo Guarnieri, under the direction of the Intermezzo and Prelude projects, from 2013 to 2017. From this panorama, a reflection is made about the formation of musical conception and taste, as well as on the factors that influence such formation. The compositional systems, tonal and non-tonal, serve as parameters for the contrast between, a musical conception formed from the new musical aesthetics, that arose mainly, in the twentieth century and a musical conception based on aesthetics and the traditional tonal repertoire, concentrated in the classical-romantic period. |
| Keywords: | Concepção musical Musical conception Gosto Taste Estética Aesthetics Repertório Repertoire Sistemas composicionais Compositional systems |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Program: | Programa de Pós-graduação em Música |
| Quote: | AGUIAR, Carlos Rodrigues Junior de. Em que século estamos? Novos caminhos e reprodução dos cânones na música de concerto. 2019. 279 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.605 |
| Document identifier: | http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.605 |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26858 |
| Date of defense: | 29-Oct-2018 |
| Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Música |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| SeculoEstamosNovos.pdf | Dissertação de Mestrado | 12.42 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
