Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26367
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Análise da organização dos conteúdos e da proposta metodológica do livro didático filosofando: introdução à filosofia
Alternate title (s): Analysis of the organization of the contents and the didatic proposal of the book filosofando: initiation to philosophy
Author: Sousa, Rejane Aparecida Nunes de
First Advisor: Almeida Júnior, José Benedito de
First member of the Committee: Nascimento, Ciro Amaro Fernandes
Second member of the Committee: Borges, Lucas Nogueira
Summary: Este trabalho apresenta uma análise da organização dos conteúdos didáticos e a metodologia proposta no livro didático Filosofando: Introdução à Filosofia. No primeiro capítulo apresentaremos as teorias que nortearam a pesquisa, uma reflexão sobre os eixos estruturais dos conteúdos filosóficos e o método de ensino. No segundo capítulo faremos o registro da estrutura do livro em análise,para identificar de que modo as autoras organizaram os conteúdos. O último capítulo trata da proposta pedagógica dos livros Filosofando e Iniciação à Filosofia, onde verificamos de que modo as autoras expõem a questão da problematização no ensino de filosofia.
Abstract: This work presents an analysis of the organization of the didactic contents and the methodology proposed in the textbook Philosophy: Introduction to Philosophy. In the first chapter we will present the theories that guided the research, a reflection on the structural axes of the philosophical contents and the method of teaching. In the second chapter we will record the structure of the book under analysis, to identify how the authors organized the contents. The last chapter deals with the pedagogical proposal of the books Philosophizing and Initiation to Philosophy, where we verify how the authors expose the question of problematization in the teaching of philosophy.
Keywords: Ensino de filosofia
Teaching philosofy
Metodologia
Problematização
Eixos estruturais dos conteúdos
Methodology
Problematization
Structural axes of contents
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: SOUSA, Rejane Aparecida Nunes de. Análise da organização dos conteúdos e da proposta metodológica do livro didático Filosofando: introdução à filosofia. 2019. 40 f. Trabalho de conclusão de Curso (Graduação em Filosofia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26367
Date of defense: 8-Jul-2019
Appears in Collections:TCC - Filosofia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AnáliseOrganizaçãoConteúdos.pdf458.46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.