Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24108
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: O teatro como caminho para conhecimento e transformação na/da sala de aula: experiência com ensino/aprendizagem em escolas públicas
Alternate title (s): The theater as a path to knowledge and transformation in the classroom: experience with teaching / learning in public schools
Author: Cunha, Darlene Maria Medeiros Garcez
First Advisor: Arantes, Luiz Humberto Martins
First member of the Committee: Santos, Rosimeire Gonçalves dos
Second member of the Committee: Nascimento, Mariana Batista
Summary: Este artigo faz uma abordagem do teatro como ação pedagógica em sala de aula, capaz de auxiliar o processo educacional de forma a imprimir nele maiores significados. Assim, analisa-se a contribuição do campo do ensino da Arte no desenvolvimento dos alunos do quinto ano do Ensino Fundamental. Por meio deste texto, pretende-se estimular a discussão sobre o potencial do teatro nas aulas de Artes como possibilidade para repensar as práticas de bullying e a cultura dos estereótipos no ambiente escolar. Para isso, optou-se por técnicas do Teatro do Oprimido de Augusto Boal, as quais propiciaram transformações na ampliação do conhecimento, na sensibilidade e na tolerância dos estudantes.
Abstract: This article takes an approach from the theater as a pedagogical action in the classroom, able to aid the educational process in order to impress on it greater meanings. Thus, we analyze the contribution of the field of Art teaching in the development of the fifth year of elementary school. Through this text, it is intended to stimulate the discussion about the potential of theater in the Arts classes as a possibility to rethink the practices of bullying and the culture of stereotypes in the school environment. For this, we opted for Augusto Boal's Theater of the Oppressed techniques, which led to transformations in the expansion of knowledge, sensitivity and tolerance of students.
Keywords: Sala de aula
Classroom
Escolas públicas
Bullying
Teatro-educação
Teatro do Oprimido
Theater-education
Public schools
Theater of the Oppressed
Ambiente de sala de aula
Bullying nas escolas
Escolas públicas
Artes
Teatro do oprimido
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)
Quote: CUNHA, Darlene Maria Medeiros Garcêz: O teatro como caminho para conhecimento e transformação na/da sala de aula: experiência com ensino/aprendizagem em escolas públicas. 2018. 61 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Artes - Prof-Artes) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1328
Document identifier: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1328
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24108
Date of defense: 8-Aug-2018
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes (Mestrado Profissional)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TeatroComoCaminho.pdfDissertação4.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.