Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21242
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Teatro para adolescentes do ensino fundamental: processos de criação e os usos da memória
Alternate title (s): Theater for adolescents of elementary school: processes of creation and uses of memory
Author: Moreira, Ana Carolina Coutinho
First Advisor: Arantes, Luiz Humberto Martins
First member of the Committee: Campos, Raquel Discini
Second member of the Committee: Leal, Maria Lúcia
Summary: Este artigo apresenta reflexões sobre o poder do trabalho de memória, em Estudos de Teatro, como uma experiência artística dentro da sala de aula. Em diálogo com os autores Henri Bergson e sua análise da memória, Jorge Larrosa e seu conceito de experiência, Marina Marcondes Machado, Viviane Mosé e Celso Favaretto na aprendizagem da arte, a autora deste artigo reflete em sua prática como professora de teatro. Tal pesquisa visou descobrir como experimentos relativos à memória poderiam fazer o teatro na escola ser mais atraente e motivador para os alunos. Outro objetivo desta pesquisa foi compreender a influência que a escola assume na construção de identidades do aluno e como esta reage a seu ambiente escolar.
Abstract: This paper presents reflections on the power of memory work, in Drama Studies , as an artistic experience into the classroom . In dialogue with the authors Henri Bergson and his analysis of memory, Jorge Larrosa and his concept of experience , Marina Marcondes Machado, Viviane Mosé and Celso Favaretto in the art of learning, the author of this article reflects on her own practice as a drama teacher . This research aimed to find out how experiments related to memory could make drama in school to be more attractive and motivating for students. Another objective of this research is to understand the influence that school assumes in the construction of Its student's identity and how the student reacts to the School's environment.
Keywords: Teatro
Pedagogia do teatro
Memória
Identidade social
Memory
Theater
Theater Pedagogy
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Artes (Mestrado Profissional)
Quote: MOREIRA, Ana Carolina Coutinho. Teatro para adolescentes do ensino fundamental: processos de criação e os usos da memória . 2016. 80 f. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.392
Document identifier: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2016.392
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21242
Date of defense: 5-Jul-2016
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Artes

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TeatroAdolescenteEnsino.pdfDissertação36.06 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.