Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19891
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Políticas públicas de livro didático: elementos para compreensão da agenda de políticas públicas em educação no Brasil |
Alternate title (s): | Public policies of textbooks: elements for understanding the agenda of public policies in education in Brazil |
Author: | Gonçalves, Paulo Celso Costa |
First Advisor: | Silva, Marcelo Soares Pereira da |
First member of the Committee: | Jesus, Wilson Pereira de |
Second member of the Committee: | Oliveira, José Mário Aleluia |
Third member of the Committee: | Danelon, Márcio |
Fourth member of the Committee: | Lucena, Carlos Alberto |
Summary: | A pesquisa procura determinar os elementos que condicionam a formulação da agenda das políticas públicas, no campo da educação, que tratam do livro didático. A partir da análise de fontes primárias, especialmente documentação oficial e matérias publicadas em jornais, concluiu-se que as políticas de livros didáticos, no Brasil, tiveram como preocupação o controle sobre o conteúdo dos livros e a criação de condições que garantissem o acesso dos estudantes ao livro didático. De outro lado, as políticas do livro didático, no Brasil, foram construídas a partir seguintes fatores: 1) que os livros adotados nas escolas deveriam ser escolhidos pelos professores; 2) que os livros didáticos seriam produzidos pelo mercado editorial brasileiro; 3) que o Estado poderia exercer, apenas, a avaliação pedagógica do livro didático sem, contudo, interferir no mercado do livro didático e nem na escolha do livro pelo do professor. |
Abstract: | The research seeks to determine the elements that condition the formulation of the public policy agenda, in the field of education, that deal with the textbook. It was concluded from the analysis of primary sources, especially official documentation and articles published in newspapers, that the textbook policies in Brazil had as a concern control over the content of the books and the creation of conditions that would guarantee the access of Students to the textbook. On the other hand, the policies of the didactic book in Brazil were constructed from the following factors: 1) that the books adopted in the schools should be chosen by the teachers; 2) that textbooks would be produced by the Brazilian publishing market; 3) that the State could exercise only the pedagogical evaluation of the textbook without, however, interfering in the textbook market nor in the choice of the book by that of the teacher. |
Keywords: | Livro didático no Brasil Políticas públicas de educação Políticas públicas de livros didáticos |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL::ADMINISTRACAO DE SISTEMAS EDUCACIONAIS |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Quote: | GONÇALVES, Paulo Celso Costa. Políticas públicas de livro didático: Elementos para compreensão da agenda de políticas públicas em educação no Brasil. 2017. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. |
Document identifier: | http://dx.doi.org/10.14393/ufu.te.2017.5 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19891 |
Date of defense: | 28-Aug-2017 |
Appears in Collections: | TESE - Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PoliticasPublicasLivro.pdf | Tese | 2.36 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.