Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19572
Document type: Tese
Access type: Acesso Aberto
Title: Escola Nova na “Página de Educação” (1930-1933): navegando nas palavras de Cecília Meireles no “Diário de Notícias”
Author: Silva, Mariana Batista do Nascimento
First Advisor: Inácio Filho, Geraldo
First member of the Committee: Silva, Marta Leandro da
Second member of the Committee: Santos, Regma Maria dos
Third member of the Committee: Campos, Raquel Discini de
Fourth member of the Committee: Arantes, Luiz Humberto Martins
Summary: Esta tese inscreve-se no campo da História da Educação e tem como referência teórica a Nova História Cultural. Objetivamos compreender as representações sobre Escola Nova nas crônicas de Cecília Meireles publicadas no “Diário de Notícia” no período de junho 1930 a janeiro 1933, tomando este gênero como um lugar de memória, na concepção de Pierre Nora. Também analisamos nesta tese algumas reportagens feitas por Meireles em 29 escolas do Rio de Janeiro e publicada em novembro e dezembro de 1932. A série de reportagens foi intitulada como “Percorrendo as escolas do Distrito Federal” e apresentava as condições das escolas e práticas escolares. Foram lidas mais de 800 “Páginas” e selecionadas crônicas que abordassem o tema Escola Nova e elementos fundamentais para este movimento. Priorizamos o professor (formação, atuação, identidade, etc.) e a escola (espaço físico, práticas educativas, função, etc.). Assim, procuramos traçar as concepções sobre Escola Nova defendidas por Cecília Meireles, que fez da “Pagina de Educação”, na qual atuava com editora, jornalista e cronista, uma área de batalha em favor da Nova Educação. Utilizamos os conceitos fundamentais para a Historiografia da Educação de Proust, Le Goff, Ginzburg e, em especial, de Chartier.
Abstract: This thesis falls within the field of History of Education and takes the New Cultural History as its theoretical reference. It aims to understand how Cecília Meireles represents the Progressive Education in her chronicles “Página de Educação” published in the newspaper Diário de Notícia from June 1930 to January 1933, considering that literary genre as a memory space, according to Pierre Nora. It also deals with a series of reports known as “Percorrendo as escolas do Distrito Federal” (“Visiting Federal District schools”) and published between November and December 1932 in which Meireles wrote about the situation and practices of 29 schools in the city of Rio de Janeiro. Only the chronicles concerning the Progressive Education and its key elements were chosen from approximately 800 “Páginas”. It focuses primarily the teacher (training, teaching, identity and so on) and the school (building, educative practices, function and so on). This thesis, therefore, intends to outline the ideas of Progressive Education held by Cecília Meireles as editor, journalist and writer of “Página de Educação”, which she turned into a battlefield in favour of that pedagogic movement. It uses the key concepts of the Education Historiography related to Proust, Le Goff, Ginzburg and mostly Chartier.
Keywords: Educação
Meireles, Cecília, 1901-1964
Crítica e interpretação
Crônicas brasileiras
Escola nova
Professores
Formação
Crônicas
Meireles
Formação de professores
Education
Chronicles
Progressive Education
Teacher
Teacher training
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Program: Programa de Pós-graduação em Educação
Quote: SILVA, Mariana Batista do Nascimento. Escola Nova na “Página de Educação” (1930-1933): navegando nas palavras de Cecília Meireles no “Diário de Notícias”. 2015. 167 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/19572
Date of defense: 25-Aug-2015
Appears in Collections:TESE - Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EscolaNovaPagina.pdfTese18.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.