Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18737
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | O "singular-plural": discussões teórico-metodológicas acerca da abordagem historiográfica de Arnaldo Daraya Contier e Marcos Napolitano sobre a música brasileira |
Author: | Girardi, Javan Moisés |
First Advisor: | Voigt, André Fabiano |
First member of the Committee: | Morais, Sérgio Paulo |
Second member of the Committee: | Hering, Fábio Adriano |
Summary: | O objeto deste trabalho foi definido a partir da análise inicial do conceito de MPB (Música Popular Brasileira) na historiografia da música do Brasil. O projeto tem como objetivo específico discutir a aplicação teórico-metodológica nas análises sobre a história da música brasileira de Arnaldo Daraya Contier e Marcos Napolitano. Para isso, tratamos de pesquisar a base teórica desses historiadores com o intuito de entender as fontes de inspiração política e intelectual e seus procedimentos metodológicos. Além disso, discutimos sobre a busca da classificação acerca do “nacional” e do “popular” no Brasil a partir da abordagem da arte musical. Posteriormente, como objetivo tangencial, buscamos compreender e verificar a continuidade/descontinuidade historiográfica dessa linha de abordagem, a fim de identificarmos as possíveis ligações e afastamentos teórico-metodológicos entre os autores. Por fim, há a intenção também de propor uma abordagem historiográfica acerca da música popular brasileira a partir da ideia de regime estético das artes. |
Abstract: | The object of this work was defined from the initial analysis of the concept of “MPB” (Brazilian Popular Music) in the historiography about brazilian music. The project has as a specific objective to discuss the theoretical and methodological application in the analyzes on the history of brazilian music written by Arnaldo Daraya Contier and Marcos Napolitano. In order to do this, we seek to investigate the theoretical basis of these historians, to understand the sources of political and intellectual inspiration and their methodological procedures. In addition, we discuss the search for the classification of "national" and "popular" in Brazil from the musical art. Subsequently, as a tangential objective, we aim to understand and verify the historiographic continuity / discontinuity of this line of approach, in order to identify the possible theoretical and methodological links and departures between the authors. Finally, there is also the intention of proposing a historiographic approach on Brazilian popular music from the idea of an aesthetic regime of the arts. Keywords: Arnaldo Contier; Marcos |
Keywords: | História Historiografia Música popular brasileira - História Estética - Arte Arnaldo Contier Marcos Napolitano Música Popular Brasileira Singularplural Estética Brazilian Popular Music Singular-plural Historiography Aesthetics |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em História |
Quote: | GIRARDI, Javan Moisés. O "singular-plural": discussões teórico-metodológicas acerca da abordagem historiográfica de Arnaldo Daraya Contier e Marcos Napolitano sobre a música brasileira. 2017. 118 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.224 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2017.224 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18737 |
Date of defense: | 24-Feb-2017 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SingularPluralDiscussoes.pdf | Dissertação | 82.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.