Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17088
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: A atuação do psicólogo escolar na rede particular de ensino da cidade de Uberlândia- MG
Author: Souza, Cláudia Silva de
First Advisor: Silva, Sílvia Maria Cintra da
First coorientator: Ribeiro, Maria José
First member of the Committee: Dechichi, Claudia
Second member of the Committee: Maimone, Eulália Henriques
Third member of the Committee: Aragão, Ana Maria Falcão de
Summary: Os trabalhos encontrados na literatura recente acerca da atuação do psicólogo escolar focamse, predominantemente, ao âmbito do ensino público. Assim, este estudo investiga a prática deste profissional na rede particular de ensino, fundamentado em pressupostos qualitativos, sob a perspectiva histórico-cultural. Realizamos entrevistas semi-estruturadas com doze psicólogos escolares da rede particular de ensino da cidade de Uberlândia/MG e constatamos que a inserção destes no segmento educacional privado reflete, dentre outros fatores, questões históricas relacionadas à constituição da Psicologia Escolar no Brasil, desdobradas na imagem social do psicólogo escolar. As modalidades de trabalho desenvolvidas pelos profissionais deste estudo são predominantemente tradicionais, sustentadas por uma formação que revela uma tendência ao ecletismo teórico e dificuldades na apropriação dos avanços científicos mais recentes da área. O estudo aponta a necessidade de um maior investimento das instituições formadoras e dos profissionais atuantes para ampliar o campo de atuação e possibilitar práticas emancipatórias.
Abstract: The works found in recent literature relating to the school psychologist's performance have been predominantly focused on the ambit of public teaching. Thus, this study investigates this professional's practice in the private teaching network, based on qualitative assumptions, within a historical-cultural perspective. We carried out semi-structured interviews with twelve school psychologists of the private teaching network from the city of Uberlândia / MG and we found that the insertion of these psychologists in the private educational segment reflects, among other factors, historical issues related to the constitution of School Psychology in Brazil, which are unfolded in the school psychologist's social image. The work modes developed by the professionals of this study are predominantly traditional, sustained by a formation which reveals a tendency to theoretical eclecticism and difficulties in the appropriation of more recent scientific progresses in the area. The study points to the need of a greater investment on the part of training institutions and of the professionals working in the area to enlarge the field of performance
Keywords: Psicologia escolar
Psicologia escolar - Uberlândia (MG)
Atuação profissional
Formação profissional
School psychology
Professional performance
Professional formation
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Ciências Humanas
Program: Programa de Pós-graduação em Psicologia
Quote: SOUZA, Cláudia Silva de. A atuação do psicólogo escolar na rede particular de ensino da cidade de Uberlândia- MG. 2010. 230 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17088
Date of defense: 29-Apr-2010
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
claudia.pdf1.01 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.