Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro |
Author: | Gonçalves, Júnia Alba |
First Advisor: | Jesus, Osvaldo Freitas de |
First member of the Committee: | Freitas, Alice Cunha de |
Second member of the Committee: | Maimone, Eulália Henriques |
Summary: | Este estudo procurou focar a recepção acadêmica que a teoria psicogenética do desenvolvimento e da aprendizagem do sistema de escrita teve entre os professores nas escolas da rede municipal de Uberlândia. Emília Ferreiro, assim como Jean Piaget e Lev Vigotski serviram de base de referência teórica nesse trabalho. O método de pesquisa foi quantitativo/interpretativista e os instrumentos utilizados na pesquisa foram: questionário e entrevistas orais. A análise dos dados mostra que o conhecimento lingüístico é vital na tarefa de ensinar o sistema escrito e que o professor tem um conceito equivocado da teoria psicogenética de Ferreiro. |
Abstract: | This study tried to focus upon the academic reception which the psychogenetic theory of learning the written symbolic system had among the teachers in the schools of the fundamental level in Uberlândia. Emília Ferreiro directly, Jean Piaget and Lev Vigotski indirectly were brought into the scene as well. The research approach was qualitative and the instruments used in the research were the following: a questionnaire and an oral interview. The analysis of data shows that linguistic knowledge is vital in the task of teaching the written system and that the teachers usually have a misconception of Ferreiro's psychogenetic theory. |
Keywords: | Lingüística aplicada Escrita Ferreiro, Emília Ensino Aprendizagem Psicogênese da escrita Ensino aprendizagem Conhecimento lingüístico Psychogenesis of the writing Teaching- Learning Linguistic knowledge |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Linguística Letras e Artes |
Program: | Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos |
Quote: | GONÇALVES, Júnia Alba. Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336 |
Date of defense: | 29-Oct-2008 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Estudos Linguísticos |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.