Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro
Author: Gonçalves, Júnia Alba
First Advisor: Jesus, Osvaldo Freitas de
First member of the Committee: Freitas, Alice Cunha de
Second member of the Committee: Maimone, Eulália Henriques
Summary: Este estudo procurou focar a recepção acadêmica que a teoria psicogenética do desenvolvimento e da aprendizagem do sistema de escrita teve entre os professores nas escolas da rede municipal de Uberlândia. Emília Ferreiro, assim como Jean Piaget e Lev Vigotski serviram de base de referência teórica nesse trabalho. O método de pesquisa foi quantitativo/interpretativista e os instrumentos utilizados na pesquisa foram: questionário e entrevistas orais. A análise dos dados mostra que o conhecimento lingüístico é vital na tarefa de ensinar o sistema escrito e que o professor tem um conceito equivocado da teoria psicogenética de Ferreiro.
Abstract: This study tried to focus upon the academic reception which the psychogenetic theory of learning the written symbolic system had among the teachers in the schools of the fundamental level in Uberlândia. Emília Ferreiro directly, Jean Piaget and Lev Vigotski indirectly were brought into the scene as well. The research approach was qualitative and the instruments used in the research were the following: a questionnaire and an oral interview. The analysis of data shows that linguistic knowledge is vital in the task of teaching the written system and that the teachers usually have a misconception of Ferreiro's psychogenetic theory.
Keywords: Lingüística aplicada
Escrita
Ferreiro, Emília
Ensino
Aprendizagem
Psicogênese da escrita
Ensino aprendizagem
Conhecimento lingüístico
Psychogenesis of the writing
Teaching- Learning
Linguistic knowledge
Area (s) of CNPq: CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Linguística Letras e Artes
Program: Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos
Quote: GONÇALVES, Júnia Alba. Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336
Date of defense: 29-Oct-2008
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Estudos Linguísticos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Junia.pdf219.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.