Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorGonçalves, Júnia Alba
dc.date.accessioned2016-06-22T18:42:17Z-
dc.date.available2009-01-23
dc.date.available2016-06-22T18:42:17Z-
dc.date.issued2008-10-29
dc.identifier.citationGONÇALVES, Júnia Alba. Equívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiro. 2008. 92 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/15336-
dc.description.abstractThis study tried to focus upon the academic reception which the psychogenetic theory of learning the written symbolic system had among the teachers in the schools of the fundamental level in Uberlândia. Emília Ferreiro directly, Jean Piaget and Lev Vigotski indirectly were brought into the scene as well. The research approach was qualitative and the instruments used in the research were the following: a questionnaire and an oral interview. The analysis of data shows that linguistic knowledge is vital in the task of teaching the written system and that the teachers usually have a misconception of Ferreiro's psychogenetic theory.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectLingüística aplicadapor
dc.subjectEscritapor
dc.subjectFerreiro, Emíliapor
dc.subjectEnsinopor
dc.subjectAprendizagempor
dc.subjectPsicogênese da escritapor
dc.subjectEnsino aprendizagempor
dc.subjectConhecimento lingüísticopor
dc.subjectPsychogenesis of the writingeng
dc.subjectTeaching- Learningeng
dc.subjectLinguistic knowledgeeng
dc.titleEquívoco na recepção acadêmica da teoria de Emília Ferreiropor
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Jesus, Osvaldo Freitas de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787932E9por
dc.contributor.referee1Freitas, Alice Cunha de
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791984E7por
dc.contributor.referee2Maimone, Eulália Henriques
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793941Y7por
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4755231A1por
dc.description.degreenameMestre em Lingüísticapor
dc.description.resumoEste estudo procurou focar a recepção acadêmica que a teoria psicogenética do desenvolvimento e da aprendizagem do sistema de escrita teve entre os professores nas escolas da rede municipal de Uberlândia. Emília Ferreiro, assim como Jean Piaget e Lev Vigotski serviram de base de referência teórica nesse trabalho. O método de pesquisa foi quantitativo/interpretativista e os instrumentos utilizados na pesquisa foram: questionário e entrevistas orais. A análise dos dados mostra que o conhecimento lingüístico é vital na tarefa de ensinar o sistema escrito e que o professor tem um conceito equivocado da teoria psicogenética de Ferreiro.por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Estudos Linguísticospor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICApor
dc.publisher.departmentLinguística Letras e Artespor
dc.publisher.initialsUFUpor
dc.orcid.putcode81765412-
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Estudos Linguísticos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Junia.pdf219.56 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.