Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14563
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Uma Proposta de Camadas de Objetos de Interface para Realidade Virtual |
Alternate title (s): | A Proposal Layer Object Interface for Virtual Reality Systems |
Author: | Silva, Alexandre Carvalho |
First Advisor: | Cardoso, Alexandre |
First coorientator: | Lamounier Júnior, Edgard Afonso |
First member of the Committee: | Yamanaka, Keiji |
Second member of the Committee: | Tori, Romero |
Third member of the Committee: | Prado, Paulo Roberto Moreira do |
Summary: | Um dos aspectos fundamentais dos ambientes de Realidade Virtual é a Imersão, característica responsável pela sensação ou sentimento de presença do usuário nos mesmos. Por vezes, em tais ambientes, widgets (elementos de interface) comuns a interfaces bidimensionais são utilizadas para prover mecanismos de interação. Entretanto, devido à peculiar diferença de natureza inerentes aos paradigmas bidimensionais e tridimensionais, tais rotinas podem provocar redução da sensação de Imersão ao usuário. Neste contexto, este trabalho propõe uma estratégia de construção de camadas com uso de objetos de interface para a supervisão, visualização e controle, associadas a Sistemas de Realidade Virtual, visando prover maior sensação de Imersão durante a equivalente utilização. Como prova de conceito, tais estratégias foram integradas a sistema de Realidade Virtual para monitoramento e controle, em tempo real, de subestação de Energia Elétrica de uma concessionária (Cemig) que suporta as estratégias elaboradas. |
Abstract: | A key aspect present in Virutal Reality-based environments is immersion, a feature responsible for the user\'s sensation or feeling of presence in this environment. Sometimes, in those environments, commons to two-dimensional interface widgets (interface elements) are used to provide interaction mechanisms. However, due the peculiar nature differences inherent to the distinct paradigms, those routines may cause a decreased immersion sense for the user. In this context, this work propose a layer building strategy using interface objects for supervision, visualization and control, associated to Virtual Reality systems, aiming to provide a greater immersion in the equivalent use. As proof of concept, those strategies were integrated to Virtual Reality systems to monitoring and real-time control of an Electric Power substation of a concessionaire (Cemig) which supports the elaborated strategies. |
Keywords: | Imersão Interfaces de controle Realidade virtual Immersion Control Interfaces Virtual reality |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Engenharias |
Program: | Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica |
Quote: | SILVA, Alexandre Carvalho. A Proposal Layer Object Interface for Virtual Reality Systems. 2014. 84 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.92 |
Document identifier: | https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.92 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14563 |
Date of defense: | 21-Feb-2014 |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Engenharia Elétrica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PropostaCamadasObjetos.pdf | 3.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.