Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14563
Document type: Dissertação
Access type: Acesso Aberto
Title: Uma Proposta de Camadas de Objetos de Interface para Realidade Virtual
Alternate title (s): A Proposal Layer Object Interface for Virtual Reality Systems
Author: Silva, Alexandre Carvalho
First Advisor: Cardoso, Alexandre
First coorientator: Lamounier Júnior, Edgard Afonso
First member of the Committee: Yamanaka, Keiji
Second member of the Committee: Tori, Romero
Third member of the Committee: Prado, Paulo Roberto Moreira do
Summary: Um dos aspectos fundamentais dos ambientes de Realidade Virtual é a Imersão, característica responsável pela sensação ou sentimento de presença do usuário nos mesmos. Por vezes, em tais ambientes, widgets (elementos de interface) comuns a interfaces bidimensionais são utilizadas para prover mecanismos de interação. Entretanto, devido à peculiar diferença de natureza inerentes aos paradigmas bidimensionais e tridimensionais, tais rotinas podem provocar redução da sensação de Imersão ao usuário. Neste contexto, este trabalho propõe uma estratégia de construção de camadas com uso de objetos de interface para a supervisão, visualização e controle, associadas a Sistemas de Realidade Virtual, visando prover maior sensação de Imersão durante a equivalente utilização. Como prova de conceito, tais estratégias foram integradas a sistema de Realidade Virtual para monitoramento e controle, em tempo real, de subestação de Energia Elétrica de uma concessionária (Cemig) que suporta as estratégias elaboradas.
Abstract: A key aspect present in Virutal Reality-based environments is immersion, a feature responsible for the user\'s sensation or feeling of presence in this environment. Sometimes, in those environments, commons to two-dimensional interface widgets (interface elements) are used to provide interaction mechanisms. However, due the peculiar nature differences inherent to the distinct paradigms, those routines may cause a decreased immersion sense for the user. In this context, this work propose a layer building strategy using interface objects for supervision, visualization and control, associated to Virtual Reality systems, aiming to provide a greater immersion in the equivalent use. As proof of concept, those strategies were integrated to Virtual Reality systems to monitoring and real-time control of an Electric Power substation of a concessionaire (Cemig) which supports the elaborated strategies.
Keywords: Imersão
Interfaces de controle
Realidade virtual
Immersion
Control Interfaces
Virtual reality
Area (s) of CNPq: CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
Language: por
Country: BR
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Institution Acronym: UFU
Department: Engenharias
Program: Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica
Quote: SILVA, Alexandre Carvalho. A Proposal Layer Object Interface for Virtual Reality Systems. 2014. 84 f. Dissertação (Mestrado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.92
Document identifier: https://doi.org/10.14393/ufu.di.2014.92
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14563
Date of defense: 21-Feb-2014
Appears in Collections:DISSERTAÇÃO - Engenharia Elétrica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PropostaCamadasObjetos.pdf3.96 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.