Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14269
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Método trifásico de ensino-aprendizagem baseado na taxionomia de objetivos educacionais de Bloom: uma aplicação no ensino de programação de computadores |
Author: | Faria, Eustáquio São José de |
First Advisor: | Yamanaka, Keiji |
First member of the Committee: | Soares, Alexsandro Santos |
Second member of the Committee: | Cardoso, Alexandre |
Third member of the Committee: | Lima, Luciano Vieira |
Fourth member of the Committee: | Camilo Júnior, Celso Gonçalves |
Summary: | O ensino-aprendizagem de programação de computadores tem sido alvo de investigações cientificas desde os primórdios da computação. Embora diversas estratégias foram e ainda têm sido experimentadas, sua aplicação em cursos de computação e afins se mostra difícil, uma vez que exige algum empenho de educadores em buscá-las, estudá-las e avaliá-las. Não procurando a cura milagrosa para todos os problemas nessa área (relatados na literatura), e acreditando no potencial pedagógico da teoria do conflito sócio-cognitivo, decidiu-se construir um método de ensino de programação baseado na taxionomia de objetivos educacionais de Bloom a ser aplicado através da técnica de Programação em Duplas. O método está sendo utilizado na produção de um livro de Algoritmos e Técnicas de Programação no intuito de difundi-lo na Academia. Foram realizados experimentos com o método em uma Universidade da iniciativa privada e constatou-se um expressivo aumento de motivação dos aprendizes que a ele foram submetidos. |
Abstract: | The Teaching and learning computer-programming process as been the target of scientific research since the early days of computing. Although several strategies have been and are still being tested, its application in computer-based courses has been difficult, since it requires some commitment from educators to search, study and evaluate them. Although not looking for a miraculous cure for all problems in this area (reported in the literature), and believing in the pedagogical potential of the socio-cognitive conflict theory, it has been decided to develop a teaching method of programming based on Bloom's taxonomy of educational objectives to be applied using the pair-programming technique. This method is being used to produce a book of Algorithms and Programming Techniques intending to be acknowledged by the Academy. Experiments with such method has been carried out at a private University and there has been a significant increase of motivation by the students that underwent the experiments. |
Keywords: | Programação (Computadores) Métodos de ensino Ensino-aprendizagem de programação Método de ensino Programação em duplas Taxionomia de objetivos educacionais de Bloom Teoria do conflito sócio-cognitivo Programming teaching-learning Teaching method Pair programming Bloom s taxonomy of educational objectives Socio-cognitive conflict theory |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Institution Acronym: | UFU |
Department: | Engenharias |
Program: | Programa de Pós-graduação em Engenharia Elétrica |
Quote: | FARIA, Eustáquio São José de. Método trifásico de ensino-aprendizagem baseado na taxionomia de objetivos educacionais de Bloom: uma aplicação no ensino de programação de computadores. 2010. 296 f. Tese (Doutorado em Engenharias) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/14269 |
Date of defense: | 13-Aug-2010 |
Appears in Collections: | TESE - Engenharia Elétrica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diss Eustaquio.pdf | 1.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.