Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47280
ORCID:  http://orcid.org/0009-0000-2541-6481
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Embargado
Embargo Date: 2027-08-11
Title: Contribuições da arte para o desenvolvimento de potencialidades em crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA)
Alternate title (s): Contributions of art to the development of potentialities in children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD)
Author: Bernardino, Andressa Silveira
First Advisor: Buiatti, Viviane Prado
First member of the Committee: Cardoso, Mônica Rodrigues
Second member of the Committee: Silva, Silvia Maria Cintra da
Summary: O presente trabalho teve como objetivo explorar as contribuições da Arte para o desenvolvimento de potencialidades em crianças e adolescentes com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Foi realizada uma revisão bibliográfica orientada pela Psicologia Histórico-Cultural, aliada ao relato de experiência realizada no estágio profissionalizante no Projeto “Autismo, Arte e Cultura”. Partindo do referencial teórico de Lev Vigotski, compreende-se que o desenvolvimento das funções psicológicas superiores ocorre por meio da mediação social e do uso de instrumentos. Nesse contexto, a Arte é entendida como ferramenta mediadora, capaz de favorecer a imaginação, linguagem, expressão, entre outras funções, respeitando as singularidades de cada sujeito. As vivências do estágio mostraram que, mesmo diante das barreiras encontradas na comunicação e interação social, crianças e adolescentes com TEA podem se desenvolver por meio de práticas artísticas que considerem suas potencialidades e promovam ambientes de escuta, acolhimento e criatividade. O estudo aponta para a importância de práticas mediadas e culturalmente contextualizadas, e sugere a ampliação de investigações sobre diferentes recursos culturais e artísticos para a atuação do profissional de Psicologia junto a crianças e adolescentes com TEA.
Abstract: This study aimed to explore the contributions of art to the development of potentialities in children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD). A literature review was conducted, guided by the Historical-Cultural Psychology approach, and complemented by an experiential report based on a professional internship in the project “Autism, Art, and Culture.” Based on the theoretical framework of Lev Vygotsky, it is understood that the development of higher psychological functions occurs through social mediation and the use of symbolic tools. In this context, art is seen as a mediating tool capable of fostering imagination, language, expression, and self-regulation, while respecting each individual's singularities. The internship experiences revealed that, despite barriers in communication and social interaction, children and adolescents with ASD can develop through artistic practices that consider their potential and promote environments of listening, care, and creativity. The study highlights the importance of ethically and culturally contextualized mediated practices and suggests expanding investigations into various cultural and artistic resources in psychological practice with children and adolescents with ASD.
Keywords: Transtorno do espectro autista
Autism spectrum disorder
Psicologia histórico-cultural
Historical-cultural psychology
Arte
Art
Desenvolvimento
Development
Mediação
Mediation
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: BERNARDINO, Andressa Silveira. Contribuições da arte para o desenvolvimento de potencialidades em crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA). 2025. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/47280
Date of defense: 11-Aug-2025
Appears in Collections:TCC - Psicologia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ContribuiçõesArteDesenvolvimento.pdf
  Until 2027-08-11
TCC = Trabalho de Conclusão de Curso209.2 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons