Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46368| Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | Design gráfico de flashcards para o ensino de modelos e protótipos no campo de Design |
| Alternate title (s): | Graphic Design of flashcards for teaching models and prototypes in the field of Design |
| Author: | Santos, Bruna Gimenes |
| First Advisor: | Silva, Aline Teixeira Souza |
| First member of the Committee: | Caixeta, Ana Júlia Dâmaso |
| Second member of the Committee: | Bonfim, Gabriel Henrique Cruz |
| Summary: | Este trabalho tem como proposta a criação de um conjunto de flash cards voltado para os estudantes de Design, com foco nos alunos que irão cursar as disciplinas: Oficina de Modelos I e II na Universidade Federal de Uberlândia. A ideia surgiu a partir da necessidade de tornar o aprendizado sobre modelos e protótipos mais acessível, visual e prático. Os flash cards foram organizados em quatro categorias principais: conceituação, onde são explicadas as diferenças entre protótipo, mockup, maquete e modelo ampliado; finalidade, que mostra em que etapa do projeto cada um desses elementos costuma ser mais útil; técnicas, com tutoriais simples e objetivos de como realizar os processos ensinados nas aulas; e ferramentas, que apresenta os instrumentos usados nas atividades, junto com uma imagem e uma breve explicação de como e quando usar cada um. O projeto foi pensado como um material de apoio complementar, que pudesse ser utilizado tanto em sala de aula quanto fora dela, com foco em facilitar o dia a dia dos alunos e ajudar na fixação dos conteúdos. |
| Abstract: | This project proposes the creation of a set of flash cards aimed at Design students, especially those taking the courses Oficina de Modelos I and II at the Federal University of Uberlândia. The idea came from the need to make learning about models and prototypes more accessible, visual, and practical. The flash cards are divided into four main categories: concept, which explains the differences between prototype, mockup, scale model, and enlarged model; purpose, which indicates at what stage of the project each of these elements is most useful; techniques, offering simple and objective tutorials on how to carry out the processes taught in class; and tools, presenting the instruments used in practical activities, along with an image and a brief explanation of how and when to use each one. This project was designed as a complementary learning resource that can be used both in and out of the classroom, aiming to make students’ daily routines easier and help reinforce key concepts. |
| Keywords: | Design de Produto Modelos e Protótipos Ensino de Design Product Design Models and Prototypes Design Education Flashcards |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Quote: | SANTOS, Bruna Gimenes. Design gráfico de flashcards para o ensino de modelos e protótipos no campo de Deisgn. 2025. 23 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) - Universidade Federal de Uberlândia, 2025. |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46368 |
| Date of defense: | 7-May-2025 |
| Appears in Collections: | TCC - Design |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| DesignGráficoFlash.pdf | TCC | 513.78 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
| Flashcards.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

