Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46112| ORCID: | http://orcid.org/0009-0009-8864-0830 |
| Document type: | Dissertação |
| Access type: | Acesso Aberto |
| Title: | E a palhaçaria onde está? um mapeamento da técnica palhacesca nas universidades públicas do Nordeste |
| Alternate title (s): | Where is clowning? mapping the clowning technique in public universities in northeastern brazil |
| Author: | Bastos, Camila Ferreira |
| First Advisor: | Wuo, Ana Elvira |
| First member of the Committee: | Brondani, Joice Aglae |
| Second member of the Committee: | Pimenta, Daniele |
| Summary: | A presente pesquisa teve como objetivo mapear a presença da palhaçaria nas licenciaturas em Teatro das universidades públicas da Região Nordeste, com o propósito de legitimar essa técnica como metodologia essencial na formação de docentes teatrais. Para alcançar esse objetivo, realizou-se uma revisão bibliográfica, bem como o levantamento de dados dos Projetos Político-Pedagógicos e dos Perfis Curriculares das graduações analisadas, além de um estudo de caso com abordagem exploratória, descritiva e qualitativa. Os resultados obtidos contribuem para a consolidação da palhaçaria no ensino superior, identificam lacunas, sugerem novos desdobramentos da temática, aproximam pesquisadores(as) de diferentes estados e registram práticas tanto existentes quanto inéditas. Os principais eixos teóricos desta investigação incluem os trabalhos de Ermínia Silva (1996, 2007, 2009, 2011), Arão Santana (2000), Luís Otávio Burnier (2001), Alice Viveiros de Castro (2005), Elza de Andrade (2009), Rodrigo Duprat (2014) e Alexandre Araújo (2021). |
| Abstract: | The present research aimed to map the presence of clowning in Theater undergraduate programs at public universities in the Northeast Region, with the purpose of legitimizing this technique as an essential methodology in the training of theater educators. To achieve this objective, a literature review was conducted, as well as a survey of data from the Political-Pedagogical Projects and Curriculum Profiles of the analyzed programs, in addition to a case study with an exploratory, descriptive, and qualitative approach. The results obtained contribute to the consolidation of clowning in higher education, identify gaps, suggest new developments on the topic, bring researchers from different states closer together, and record both existing and new practices. The main theoretical frameworks of this research include the works of Ermínia Silva (1996, 2007, 2009, 2011), Arão Santana (2000), Luís Otávio Burnier (2001), Alice Viveiros de Castro (2005), Elza de Andrade (2009), Rodrigo Duprat (2014), and Alexandre Araújo (2021). |
| Keywords: | Licenciatura em Teatro Mapeamento Nordeste Palhaçaria Pedagogia do Teatro Theater Undergraduate Program Mapping Northeast Clowning Theater Pedagogy |
| Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::EDUCACAO ARTISTICA |
| Subject: | Teatro Arte, cultura, educação Palhaços na arte Palhaçaria |
| Language: | por |
| Country: | Brasil |
| Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
| Program: | Programa de Pós-graduação em Administração |
| Quote: | BASTOS, Camila Ferreira. E a Palhaçaria onde está? Um mapeamento da técnica palhacesca nas universidades públicas do Nordeste. 106 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.304 |
| Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.304 |
| URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/46112 |
| Date of defense: | 25-Apr-2025 |
| Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
| Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Artes Cênicas |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| PalhaçariaOndeEstá.pdf | 820.38 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
