Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45945
ORCID: | ![]() |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States |
Title: | Encontros às sextas-feiras: espaço de relações de escutas musicais na família |
Alternate title (s): | Meetings on Fridays: a space for family listening to music |
Author: | Silva, Carolina Cason da |
First Advisor: | Gonçalves, Lilia Neves |
First member of the Committee: | Bozzetto, Adriana |
Second member of the Committee: | Morato, Cintia Thais |
Third member of the Committee: | Orosco, Maurício Tadeu dos Santos |
Summary: | Este trabalho tem como objetivo geral compreender as dinâmicas de escutas musicais imersas nas relações de uma família. Para tanto, os objetivos específicos são: entender a construção social dos espaços de escutas musicais em uma família; identificar e discutir os modos e estratégias dessas escutas - individuais e/ou compartilhadas dessa família; investigar como se dão as relações dessas escutas entre os integrantes (repertório, hierarquias, conflitos etc.); refletir sobre processos coeducativos experienciados por eles. Esta pesquisa adota como método o estudo de caso e a observação como procedimento de levantamento de dados. Teoricamente parte do princípio da música como prática social (Souza, 2004) e da família (Costa, 2009; Fonseca, 2005; Bruschini, 1989) como grupo social imerso em relações sociais de gênero (Norvaz; Koller, 2006; Bourdieu, 2012) e de geração (Mannheim, s/d; Lloret, 1998; Forquin, 2003; Ferrigno, 2010). Alguns resultados desta pesquisa indicam a escuta como uma prática musical, que acontece em um espaço físico e social de encontros realizados por uma família às sextas-feiras à noite. A prática da escuta imersa nas relações cotidianas diárias da família passa pela construção social do espaço da escuta, que, por sua vez, está envolvido nas relações de geração e de gênero estabelecidas nessa família, na forma como seus membros organizam suas estratégias e modos de escuta, além daquilo que escutam, como e porque escutam música. |
Abstract: | This work has the general objective of the dynamics of musical listening immersed in family relationships. The specific objectives are: to understand the social construction of music listening spaces in a family; identify and discuss the ways and strategies of these listening - individual and/or shared within this family; investigate how listening relationships occur between members (repertoire, hierarchies, conflicts, etc.); reflect on co-educational processes experienced by them. This research adopts a case study method and observation as a data collection procedure. Theoretically, it starts from the principle of music as a social practice (Souza, 2004), of the family (Costa, 2009; Fonseca, 2005; Bruschini, 1989) as a social group immersed in gender social relations (Norvaz; Koller, 2006; Bourdieu, 2012) and generation (Mannheim, undated; Lloret, 1998; Forquin, 2003; Ferrigno, 2010). Some results of this research indicate listening as a musical and, therefore, social practice, which takes place in a physical and social space of meetings held by a family on Fridays. The practice of listening immersed in the family's everyday relationships goes through the social construction of the listening space which, in turn, is involved in the generational and gender relations established in this family, in the way its members organize their strategies and ways of listening, beyond what they listen to, how they listen to music |
Keywords: | Educação musical Escuta musical Modos de escuta musical Construção do espaço social da escuta Sociologia da educação musical Estratégias de escuta musical Construção do espaço social da escuta Music education Music listening Music listening modes Music listening strategies Construction of the social listening space Sociology of music education |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Música |
Quote: | SILVA, Carolina Cason da. Encontros às sextas-feiras: espaço de relações de escutas musicais na família. 2023. 162 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI ttp://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5091 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5091 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45945 |
Date of defense: | 14-Jul-2023 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - Música |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EncontrosSextasFeiras.pdf | Dissertação | 1.93 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License