Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45825
ORCID: | ![]() |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Inteligência, Intuição e Bom Senso: Considerações sobre a Educação na Filosofia de Henri Bergson |
Alternate title (s): | Intelligence, Intuition and Good Sense: Considerations on Education in Henri Bergson's Philosophy |
Author: | Silva, Cecília Lemes |
First Advisor: | Silva, Fábio Coelho da |
First member of the Committee: | Alves, Igor Silva |
Second member of the Committee: | Nascimento, Ciro Amaro Fernandes |
Summary: | Este trabalho examina as contribuições do filósofo Henri Bergson para o campo educacional, enfatizando a importância de um ensino que integre inteligência, intuição e bom senso. A partir da análise das obras A evolução criadora, O pensamento e o movente e do discurso O bom senso e os estudos clássico, examina as limitações da inteligência humana, associada a uma abordagem prática e analítica, e argumenta que a intuição, como uma compreensão imediata da realidade, é essencial para superar tais limitações. Na perspectiva bergsoniana, a inteligência é adequada para lidar com a matéria inerte, caracterizando-se pela manipulação e categorização do inorgânico. Contudo, ela falha em apreender a essência da vida, que se caracteriza como contínua transformação. Este trabalho discute ainda o papel do bom senso como mediador entre a inteligência e a intuição, destacando-o como uma forma prática de discernimento orientada para a vida cotidiana. No discurso de Bergson, o bom senso é descrito como uma atenção vital que permite aos indivíduos equilibrar suas ações de forma criativa e consciente, ajustando-se tanto às exigências práticas quanto aos valores morais, como o princípio da justiça. Em sua conclusão, é proposto que uma educação que pretende ser “coextensiva à vida” deve transcender a instrução técnica e científica, integrando métodos que cultivem a intuição e o bom senso, contribuindo, assim, para uma formação humana mais ampla e conectada à experiência vital. |
Abstract: | This paper examines the contributions of philosopher Henri Bergson to the education field, emphasizing the importance of teaching that integrates intelligence, intuition, and good sense. Based on the analysis of the works Creative Evolution, The Creative Mind, and the discourse Good sense and classical studies, it examines the limitations of human intelligence, associated with a practical and analytical approach, and argues that intuition, as an immediate understanding of reality, is essential to overcome such limitations. From the Bergsonian perspective, intelligence is suitable for dealing with inert matter, characterized by the manipulation and categorization of the inorganic. However, it fails to grasp the essence of life, which is characterized as continuous transformation. This paper also discusses the role of good sense as a mediator between intelligence and intuition, highlighting it as a practical form of discernment oriented towards everyday life. In Bergson's discourse, good sense is described as a vital attention that allows individuals to balance their actions in a creative and conscious way, adjusting to both practical demands and moral values, such as the principle of justice. In its conclusion, it is proposed that an education that aims to be “coextensive with life” must transcend technical and scientific instruction, integrating methods that cultivate intuition and good sense, thus contributing to a broader human education that is connected to life experience. |
Keywords: | Bergson Educação Education Inteligência Intelligence Intuição Intuition Bom senso Good sense |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::FILOSOFIA DA EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA::HISTORIA DA FILOSOFIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | LEMES, Cecília. Inteligência, Intuição e Bom Senso: Considerações sobre a Educação na Filosofia de Henri Bergson. 2024. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Filosofia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2025. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45825 |
Date of defense: | 18-Nov-2024 |
Appears in Collections: | TCC - Filosofia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
InteligênciaIntuiçãoBomSenso.pdf | 728.36 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License