Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45652Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.creator | Lima, Júlia da Silva | - |
| dc.date.accessioned | 2025-05-15T20:26:33Z | - |
| dc.date.available | 2025-05-15T20:26:33Z | - |
| dc.date.issued | 2025-05-02 | - |
| dc.identifier.citation | LIMA, Júlia da Silva. O ensino remoto emergencial nas escolas rurais no municipal de Prata/MG: uma análise documental dos anos de 2020 a 2022. 2025. 44 f.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba, 2025. | pt_BR |
| dc.identifier.uri | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/45652 | - |
| dc.description.abstract | This Final Course Work (TCC) analyzes Emergency Remote Education (ERM) in rural schools in the municipality of Prata/MG during the COVID-19 pandemic, between 2020 and 2022. The research, of a documentary and bibliographic nature, investigates the emergency measures adopted by the Municipal Department of Education to guarantee the continuity of education in a pandemic context. The motivation for this study arises from personal experience, as a student from a rural school, in addition to the interest in valuing this teaching modality, often neglected by public policies, and the need to study this very controversial period in history. The research examines official documents made available by the Municipal Department of Prata, such as pedagogical projects and remote activities developed during the pandemic, in addition to academic articles that discuss the challenges faced by rural schools in Brazil. The results indicate that the main strategy adopted was the delivery of printed materials and the use of messaging applications for communication between teachers and students. However, the lack of adequate infrastructure and the difficulty of family participation were significant challenges. The research highlights the need for public policies that are better adapted to the reality of rural areas, ensuring technological support, specific teacher training and structural investments to minimize educational inequalities between students in urban and rural areas. This study reinforces the importance of valuing rural education and paves the way for future research on the impacts of distance learning on the learning of students in these communities. | pt_BR |
| dc.language | por | pt_BR |
| dc.publisher | Universidade Federal de Uberlândia | pt_BR |
| dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
| dc.subject | Escola Rural | pt_BR |
| dc.subject | Pandemia COVID-19 | pt_BR |
| dc.subject | Ensino Remoto Emergencial | pt_BR |
| dc.subject | Rural School | pt_BR |
| dc.subject | COVID-19 Pandemic | pt_BR |
| dc.subject | Emergency Remote Teaching | pt_BR |
| dc.title | O ensino remoto emergencial nas escolas rurais no municipal de Prata/MG: uma análise documental dos anos de 2020 a 2022 | pt_BR |
| dc.title.alternative | Emergency remote education in rural schools in the municipality of Prata/MG: a documentary analysis from 2020 to 2022 | pt_BR |
| dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso | pt_BR |
| dc.contributor.advisor1 | Nunes, Klívia de Cássia Silva | - |
| dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9412398959184082 | pt_BR |
| dc.contributor.referee1 | Ribeiro, Betania de Oliveira Laterza | - |
| dc.contributor.referee1Lattes | 6186135872782431 | pt_BR |
| dc.contributor.referee2 | Gonçalves, Glaucia Signorelli de Queiroz | - |
| dc.contributor.referee2Lattes | 9108607797425296 | pt_BR |
| dc.description.degreename | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) | pt_BR |
| dc.description.resumo | O presente Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) analisa o Ensino Remoto Emergencial (ERM) nas escolas rurais do município de Prata/MG durante a pandemia da COVID-19, entre 2020 e 2022. A pesquisa, de abordagem qualitativa, de caráter documental e bibliográfico, investiga as medidas emergenciais adotadas pela Secretaria Municipal de Educação de Prata/MG, para garantir a continuidade da educação em um contexto de pandemia. A motivação para este estudo surge da experiência pessoal, como aluna oriunda da escola rural, além do interesse em valorizar essa modalidade de ensino, muitas vezes negligenciada pelas políticas públicas, e pela necessidade de estudar esse período tão controverso da história. A pesquisa examina documentos oficiais disponibilizados pela Secretaria Municipal de Prata, como projetos pedagógicos e atividades remotas desenvolvidas durante a pandemia, além de artigos acadêmicos que discutem os desafios enfrentados pelas escolas rurais no Brasil. Os resultados apontam que a principal estratégia adotada foi a entrega de materiais impressos e o uso de aplicativos de mensagens para comunicação entre professores e alunos. No entanto, a ausência de infraestrutura adequada e a dificuldade de participação das famílias foram desafios significativos. A pesquisa destaca a necessidade de políticas públicas mais adaptadas à realidade do campo, garantindo suporte tecnológico, formação docente específica e investimentos estruturais para minimizar as desigualdades educacionais entre os alunos da zona urbana e rural. Este estudo reforça a importância da valorização da educação rural e abre caminhos para futuras investigações sobre os impactos do ensino não presencial na aprendizagem dos estudantes dessas comunidades. | pt_BR |
| dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
| dc.publisher.course | Pedagogia | pt_BR |
| dc.sizeorduration | 44 | pt_BR |
| dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS | pt_BR |
| dc.orcid.putcode | 184175384 | - |
| Appears in Collections: | TCC - Pedagogia (Ituiutaba / Pontal) | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| EnsinoRemotoEmergencial.pdf | 955.43 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
