Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44994
ORCID: | ![]() |
Document type: | Dissertação |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Acervo digital da E. E. Raul Soares: diálogos entre ensino de história, escola e memória |
Alternate title (s): | Digital archive of Escola Estadual Raul Soares: dialogues among history teaching, school, and memory |
Author: | Máximo, Viviane da Silva Pereira |
First Advisor: | Franco, Aléxia Pádua |
First member of the Committee: | Spinosa, Vanessa |
Second member of the Committee: | Souza, Sauloéber Társio de |
Summary: | A pesquisa Acervo Digital da E.E. Raul Soares: Diálogos entre Ensino de História, Escola e Memória objetivou construir um espaço digital por meio da seleção, digitalização, organização de fontes históricas impressas, fotográficas e proposição de atividades didáticas para explorá-las em aulas de História da Educação Básica. A criação deste acervo foi embasada por uma discussão teórico-metodológica que abordou conceitos como memória, patrimônio histórico, fontes históricas, história local, história de instituições escolares, história pública, uso pedagógico de tecnologias digitais, letramento histórico-digital no entrecruzamento com estudos sobre metodologias do Ensino de História e da Educação Patrimonial. A E.E. Raul Soares possui 113 anos de existência e ocupa há 95 anos o mesmo prédio que foi construído para abrigar suas instalações. As peculiaridades arquitetônicas desse edifício, somadas ao valor histórico das memórias da escola, enquanto personagens da paisagem urbana e da cultura araguarina, contribuíram para que a Divisão de Patrimônio Histórico e Cultural de Araguari realizasse o processo de tombamento desse imóvel. Pesquisar essas memórias, preservá-las e compartilhá-las digitalmente, problematizando suas relações com a cidade, numa perspectiva que projeta o espaço urbano enquanto uma arena de disputas, e a Educação Patrimonial como uma possibilidade de identificar as seleções feitas nos processos de construção de determinadas identidades se constitui numa importante oportunidade para aproximar o Ensino de História das experiências vivenciadas pelos estudantes e torná-lo mais significativo. Nesse sentido, o Acervo Digital da Escola Estadual Raul Soares tem como principal objetivo assumir a função de um espaço de preservação e compartilhamento de fontes históricas e produção de conteúdos sobre as memórias da escola, principalmente, durante as aulas de História. |
Abstract: | The research Digital Archive of Escola Estadual Raul Soares: Dialogues among History Teaching, School, and Memory aimed to build a digital space through the selection, digitalization, and organization of pressed historical sources, photography, and the proposition of didactic activities to explore them in History classes of Basic Education. The creation of this archive was based on a theoretical-methodological discussion that approaches concepts such as memory, historical heritage, historical sources, local history, history of school institutions, public history, pedagogical use of digital technologies, historical-digital lettering in the crisscrossing with studies about methodologies of History Teaching and Patrimonial Education. Escola Estadual Raul Soares is 113 years old and occupies the same location for 95 years, the same building that was built to house its installations. The architectonical peculiarities of this building, along with the historical value of the school’s memory, while characters of the urban landscape, and Araguari’s culture, contributed to the Division of the Historical and Cultural Heritage of Araguari accomplished the process of historical protection of this building. Researching these memories, preserving and sharing them digitally, problematizing its relations with the city, in a perspective that projects the urban space as a dispute arena, and the Patrimonial Education as a possibility of identifying the selections made in the building processes of certain identities is an important opportunity to approximate History Teaching from the perspectives lived by the students and making it more meaningful. Thus, the Digital Archive of Escola Estadual Raul Soares is going to pursue, as the main objective, to take over the function of a preservation space and sharing of historical sources and content production about the memories of the school, mainly during History classes. |
Keywords: | Ensino de História. History Teaching. Saberes e Práticas no Espaço Escolar. Patrimônio Histórico. Tecnologias Digitais História Pública História Local Knowledge and Practices in School Space Historical Heritage Local History. Digital Technologies Public History |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
Subject: | História Prática de ensino Tecnologia |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Ensino de História (ProfHistória) |
Quote: | MÁXIMO, Viviane da Silva Pereira. Acervo Digital da E.E. Raul Soares: diálogos entre ensino de história, escola e memória. 2022. 99 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5529 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.di.2025.5529 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/44994 |
Date of defense: | 14-Dec-2022 |
Sustainable Development Goals SDGs: | ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
Appears in Collections: | DISSERTAÇÃO - ProfHistória (Mestrado Profissional) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AcervoDigitalEscola.pdf | 3.95 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License