Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCintra, Anthony Coldebella-
dc.date.accessioned2024-01-26T13:34:46Z-
dc.date.available2024-01-26T13:34:46Z-
dc.date.issued2023-11-30-
dc.identifier.citationCINTRA, Anthony Coldebella. Didática da História e identidades: a função social do ensino de história a partir da BNCC. 2023. 64 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024.pt_BR
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41050-
dc.description.abstractIn 2017, the latest and definitive version of the National Common Curriculum Base was published, a document that establishes the objectives, content, and set of skills that should guide the development of curricula in public and private schools in Brazil. This document is the result of a lengthy debate regarding which content, methodologies, and approaches would be privileged in the teaching of History, considering that these choices are responsible for shaping national history and memory. The work outlined here aims to analyze from which viewpoints and enunciative positions the National Common Curriculum Base is constructed and, based on this, to understand the roles assigned to the teaching of History in the document. To do so, discussions on Didactics of History and the social function of teaching History will be mobilized in parallel with curriculum theory and identity discussions.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Uberlândiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectIdentidadept_BR
dc.subjectIdentitypt_BR
dc.subjectDidática da Históriapt_BR
dc.subjectDidactics of Historypt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectCurriculumpt_BR
dc.subjectEnsino de Históriapt_BR
dc.subjectHistory teachingpt_BR
dc.subjectBase Nacional Comum Curricularpt_BR
dc.subjectNational Common Curriculum Basept_BR
dc.titleDidática da História e identidades: a função social do ensino de história a partir da BNCCpt_BR
dc.title.alternativeHistory Didatics and identity: the social role of history teaching from the Base Nacional Comum Curricular (BNCC)pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
dc.contributor.advisor1Pinho, Amon Santos-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5418286580636246pt_BR
dc.contributor.referee1Barros, Carla Miucci Ferraresi de-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0945074272601689pt_BR
dc.contributor.referee2Iara, Correia Toscano-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3279356219563508pt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4883163681121426pt_BR
dc.description.degreenameTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)pt_BR
dc.description.resumoEm 2017 foi publicada a última e definitiva versão da Base Nacional Comum Curricular, documento que estabelece os objetivos, conteúdos e conjunto de habilidades que devem direcionar a criação dos currículos nas escolas públicas e privadas do Brasil. Esse documento é resultado de um longo embate que diz respeito a quais conteúdos, metodologias e abordagens seriam privilegiados no ensino de História, considerando que essas escolhas são responsáveis pela conformação de uma história e memória nacionais. O trabalho que aqui se desenha busca analisar a partir de quais pontos de vista e posições enunciativas é construída a Base Nacional Comum Curricular e, a partir disso, compreender as funções atribuídas ao ensino de História pelo documento. Para tanto, serão mobilizadas as discussões sobre Didática da História e a função social do ensino de História em paralelo a discussões próprias da teoria do currículo.pt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.courseHistóriapt_BR
dc.sizeorduration64pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::TEORIA E FILOSOFIA DA HISTORIApt_BR
dc.orcid.putcode151711207-
Appears in Collections:TCC - História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DidáticaHistóriaIdentidades.pdf390.33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons