Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39610
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: O design editorial como ferramenta para a popularização do pensamento crítico
Alternate title (s): Editorial design as a tool for the popularization of critical thinking.
Author: Faria, Juliana Gomes
First Advisor: Alcântara, Cristiane Pereira de
First member of the Committee: Júnior, Juscelino Humberto Cunha Machado
Second member of the Committee: Haluch, Aline
Summary: O Design Gráfico deve estar engajado e comprometido com as reais necessidades da sociedade, e deve assumir um papel ativo ao contribuir com ações de caráter social, cultural e político. Nesse contexto, o presente trabalho visa realizar um projeto editorial que apresente, de modo objetivo e envolvente, as análises sobre amor sob uma perspectiva antirracista, antipatriarcal e anti-imperialista, discutidas pela escritora estadunidense bell hooks. Para isso, foi empregada uma abordagem metodológica fundamentada no Design Editorial, integrando a técnicas de storytelling para a construção de narrativas envolventes. O objetivo é popularizar as análises da escritora, facilitar a compreensão a respeito de assuntos sociais — por vezes restritos ao âmbito acadêmico — e instigar o pensamento crítico da população. Portanto, foi realizada uma curadoria do trabalho desenvolvido por bell hooks, obtendo como resultado um livro que torna suas reflexões acessíveis a um público diverso e reforça sua relevância para o contexto brasileiro e oferece aos leitores uma experiência literária cativante.
Abstract: Graphic Design must be engaged and committed to the real needs of society and should assume an active role in contributing to social, cultural, and political actions. In this context, this work aims to carry out an editorial project that presents, in an objective and engaging manner, analyses on love from an anti-racist, anti-patriarchal, and anti-imperialist perspective, as discussed by the American writer bell hooks. For this purpose, a methodological approach grounded in Editorial Design was employed, integrating storytelling techniques to build compelling narratives. The goal is to popularize the writer's analyses, facilitate understanding of social issues — often confined to academic circles — and stimulate critical thinking among the population. Therefore, a curation of bell hooks' work was conducted, resulting in a book that makes her reflections accessible to a diverse audience, reinforces her relevance to the Brazilian context, and provides readers with a captivating literary experience.
Keywords: Design editorial
Editorial design
Design gráfico social
Social graphic design
Bell hooks
Teoria do amor
Love theory
Pensamento crítico
Critical thinking
Storytelling
Storytelling
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::PROGRAMACAO VISUAL
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: FARIA, Juliana Gomes. O design editorial como ferramenta para a popularização do pensamento crítico. 2023. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39610
Date of defense: 20-Nov-2023
Appears in Collections:TCC - Design

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Livro_Um novo olhar sobre o amor.pdfLivro21.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
DesignEditorialFerramenta.pdfTCC43.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.