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https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39359
ORCID: | http://orcid.org/0000-0002-9676-9636 |
Document type: | Tese |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Os fundamentos e os limites do projeto das escolas cívico-militares |
Alternate title (s): | The foundations and limits of the civic-military schools project |
Author: | Vaz, Alexandro do Nascimento |
First Advisor: | Danelon, Márcio |
First member of the Committee: | Pinho, Romana Isabel Brazio Valente |
Second member of the Committee: | Fernandes, Paulo Irineu Barreto |
Third member of the Committee: | Guido, Humberto Aparecido de Oliveira |
Fourth member of the Committee: | SainT-Pierre, Héctor Luis |
Summary: | A tese de doutoramento Os fundamentos e os limites do projeto das Escolas Cívico-Militares foi desenvolvida na linha de Pesquisa História e Historiografia da Educação e está vinculado ao projeto de pesquisa "Antropologia e educação: uma análise das articulações entre subjetividade e educação a partir da fenomenologia" desenvolvido pelo orientador, Prof. Dr. Márcio Danelon. A tese examina criticamente o Projeto Cívico-Militar como um modelo educativo. O problema central da pesquisa gira em torno da adequação desse projeto educacional, questionando se ele se configura como uma abordagem eficaz no contexto escolar. A hipótese subjacente à pesquisa se divide em duas possibilidades: Primeira, o Projeto Cívico-Militar é um modelo viável e adequado para a educação brasileira; segunda, o Projeto não se mostra uma abordagem adequada, não sendo sequer ligada à educação. A tese é de natureza analítica e descritiva, utilizando uma abordagem crítica. Para atingir seus objetivos, o autor conduziu uma análise minuciosa do Projeto Cívico-Militar, avaliando seus princípios, práticas e resultados no contexto das escolas. Para tanto, a tese apresenta no primeiro capítulo a construção do pensamento militar brasileiro e a implicação política e social dos militares. No segundo capítulo, apresenta o Projeto Cívico-Militar, sua história e fundamentos, centrando a análise nos elementos morais e punitivos presentes no Projeto. Em seguida, no terceiro capítulo, a tese retoma os fundamentos morais da educação moderna como contraponto ao modelo Cívico-Militar. Por fim, no quarto capítulo, é analisada a relação entre política e educação e as consequências do uso político da educação. A pesquisa aponta que o projeto das Escolas Cívico-Militares se apresenta como um modelo ideologizado, anti-democrático, hierarquizado e violento, que coloca a escola como vetor de transformação política e social. |
Abstract: | The doctoral thesis "The Foundations and Limits of the Civic-Military Schools Project" was developed in the History and Historiography of Education research line and is linked to the research project "Anthropology and Education: An Analysis of the Connections between Subjectivity and Education from a Phenomenological Perspective" conducted by the advisor, Prof. Dr. Márcio Danelon. The thesis critically examines the Civic-Military Project as an educational model. The central issue of the research revolves around the suitability of this educational project, questioning whether it constitutes an effective approach in the school context. The underlying hypothesis of the research is divided into two possibilities: First, the Civic-Military Project is a viable and suitable model for Brazilian education; second, the Project does not prove to be an appropriate approach, not even being connected to education. The thesis is analytical and descriptive in nature, employing a critical approach. To achieve its objectives, the author conducted a thorough analysis of the Civic-Military Project, evaluating its principles, practices, and outcomes in the context of schools. To do so, the thesis presents in the first chapter the development of Brazilian military thought and the political and social implications of the military. In the second chapter, it introduces the Civic-Military Project, its history, and its foundations, focusing the analysis on the moral and punitive elements present in the Project. Next, in the third chapter, the thesis revisits the moral foundations of modern education as a counterpoint to the Civic-Military model. Finally, in the fourth chapter, the relationship between politics and education is analyzed, along with the consequences of the political use of education. The research suggests that the Civic-Military Schools Project presents itself as an ideologically driven, undemocratic, hierarchical, and violent model that positions the school as a vector for political and social transformation. |
Keywords: | educação education projeto cívico-militar civic-military project militarização da educação militarization of education PECIM |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Subject: | Educação |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Program: | Programa de Pós-graduação em Educação |
Quote: | VAZ, Alexandro do Nascimento. Os fundamentos e os limites do projeto das escolas cívico-militares. 2023. 222 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.te.2023.7058 |
Document identifier: | http://doi.org/10.14393/ufu.te.2023.7058 |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/39359 |
Date of defense: | 24-Aug-2023 |
Appears in Collections: | TESE - Educação |
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