Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38177
ORCID:  http://orcid.org/0009-0000-6454-4654
Document type: Trabalho de Conclusão de Curso
Access type: Acesso Aberto
Title: Aplicação de Business Intelligence na produção de conteúdo em ativações de marcas
Alternate title (s): Application of Business Intelligence in the Production of Content in Brand Activations
Author: Rodrigues, Larissa Castro
First Advisor: Lopes, José Eduardo Ferreira
First member of the Committee: Ferreira, Denílson Carrijo
Second member of the Committee: Gandolfi, Peterson Elizandro
Third member of the Committee: Penedo, Antônio Sérgio Torres
Summary: O objetivo deste relato tecnológico é apresentar e descrever o processo de desenvolvimento e implementação de um ambiente de BI (Business Intelligence), com ênfase na construção de dashboards para content creators, que produzem conteúdo para redes sociais (Instagram e TikTok) em tempo real para ativações de marcas. Como situação problema, a necessidade dos content creators melhorarem a performance de suas ações, considerando a centralização de informação das duas plataformas e uma estrutura de dados que favoreça a alta performance de vídeos. Para isso, foi elaborado um levantamento dos dados fornecidos pelas plataformas, analisado o contexto do profissional e da intenção da marca nas ações de marketing e a partir disso definiu-se os indicadores necessários para que a solução cumpra seu papel. Como resultado, obteve-se redução no tempo estimado para coleta e análise dos dados e oportunidade de vantagem competitiva no mercado para o criador de conteúdo.
Abstract: The objective of this technological report is to present and describe the development and implementation process of a BI (Business Intelligence) environment, with emphasis on the construction of dashboards for content creators, who produce content for social networks (Instagram and TikTok) in real time to brand activations. As a problem, the need for content creators to improve the performance of their actions, considering the centralization of information on both platforms and a data structure that favors high performance of videos. For this, a survey of the data provided by the platforms was carried out, the context of the professional and the intention of the brand in the marketing actions were analyzed and from this, the necessary indicators were defined for the solution to fulfill its role. As a result, there was a reduction in the estimated time for data collection and analysis and an opportunity for a competitive advantage in the market for the content creator.
Keywords: Business intelligence
Business intelligence
Criadores de conteúdo
Content creators
Marketing digital
Digital marketing
Area (s) of CNPq: CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO::METODOLOGIA E TECNICAS DA COMPUTACAO
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUAL
Language: por
Country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Uberlândia
Quote: RODRIGUES, Larissa Castro. Aplicação de Business Intelligence na produção de conteúdo em ativações de marcas. 2023. 29 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Gestão da Informação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
URI: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38177
Date of defense: 22-Jun-2023
Appears in Collections:TCC - Gestão da Informação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AplicaçãoBusinessIntelligence.pdfAplicação de Business Intelligence na Produção de Conteúdo em Ativações de Marcas405.06 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons