Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37779
ORCID: | http://orcid.org/0009-0004-6982-6326 |
Document type: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Access type: | Acesso Aberto |
Title: | Orientação profissional e adolescência: Uma revisão bibliográfica |
Alternate title (s): | Career guidance and adolescence: a literature review |
Author: | Ferreira, Igor Martins |
First Advisor: | Reis, Carmen Lucia |
First member of the Committee: | Júnior, Sinésio Gomide |
Second member of the Committee: | Preuhs, Suzanna Araújo |
Summary: | Escolher uma profissão é uma das decisões mais importantes na adolescência. Nesse sentido, a orientação profissional pode ser entendida como um campo de atuação capaz de permitir a construção de sentidos profundos e amplos que envolvem o processo de tomada de decisão. Este estudo tem como objetivo apresentar os artigos científicos produzidos nos últimos cinco anos (2018 a 2022) no Brasil, sobre adolescência e o processo de escolha profissional publicados nas bases de dados, Capes, BSV, Index Psicologia, Lilacs, Pepsic, Scielo e Google Acadêmico. E, com isso: a) Identificar a concepção teórica sobre adolescência adotada nos artigos; b) Reconhecer as características dos adolescentes participantes das pesquisas; e c) Refletir sobre a concepção teórica dos programas de orientação profissional desenvolvidos para os adolescentes. Foram encontrados 54 artigos e, ao final, foram selecionados 4 artigos científicos que atenderam os critérios: 1) ter sido publicado entre 2022 até 2018, 2) ter como público-alvo adolescentes; 3) explorar a vivência prática de um processo de orientação profissional. A pesquisa bibliográfica demonstrou a existência significativa de estudos relacionados à temática orientação profissional e adolescência, entretanto, é fundamental a realização de trabalhos direcionados para compreensão do processo de escolha profissional para adolescentes LGBTQIAPN+. |
Abstract: | To choose a profession is one of the most important decisions in adolescence. In that regard, professional guidance can be understood as a field of action capable of allowing the construction of deep and broad meanings that involve the decision-making process. This study aims to present the scientific articles produced in the last five years (2018 to 2022) in Brazil, about adolescence and the professional choice process published in the databases, Capes, BSV, Index Psicologia, Lilacs, Pepsic, Scielo and Google Academic . And, with that: a) Identify the theoretical conception about adolescence adopted in the articles; b) Recognize the characteristics of the adolescents participating in the research; and c) Reflect on the theoretical conception of professional guidance programs held for adolescents. 54 articles were found and, in the end, 4 scientific articles were selected that met the criteria: 1) having been published between 2022 and 2018, 2) targeting adolescents; 3) explore the practical experience of a professional guidance process. A bibliographical research demonstrated the existence of significant studies related to professional thematic guidance and adolescence, however, it is essential to carry out work aimed at understanding the process of professional choice for LGBTQIAPN+ adolescents. |
Keywords: | Adolescência Orientação profissional. Escolha profissional |
Area (s) of CNPq: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
Language: | por |
Country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Uberlândia |
Quote: | FERREIRA, Igor Martins. Orientação profissional e adolescência: Uma revisão bibliográfica. 2023. 34 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia 2023. |
URI: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37779 |
Date of defense: | 24-Feb-2023 |
Appears in Collections: | TCC - Psicologia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
OrientaçãoProfissionalAdolescência.pdf | Trabalho de Conclusão de Curso | 345.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License